Forvaltning og koordinering

KORT FORTALT

Forvaltning og koordinering er kommunens koordinerende enhet og har ansvar for en rekke oppgaver utover å saksbehandle og fatte enkeltvedtak om individuelle helse- og omsorgstjenester. Kreftkoordinator, Hukommelsesteam og Helseveiledning for seniorer er eksempler på oppgaver som ligger til Forvaltning og koordinering. Vi har også ansvar for tildeling av viktige virkemidler rettet mot vanskeligstilte på boligmarkedet; kommunale utleieboliger og Husbankens individuelle økonomiske virkemidler (startlån og tilskudd) er de to mest sentrale.

 

Forvaltning og koordinering forvalter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven der det er krav om enkeltvedtak eller en beslutning.

Ved tildeling av helsetjenester i hjemmet vil bruk av helseteknologi bli vurdert som en erstatning for fysiske besøk. Dette kan være teknologi som bidrar i behandling eller til trygghet. Eksempler på dette er:

  • kamera 
  • bevegelsessensor 
  • døralarm 
  • medisindispenser 

 

Hvordan søker jeg om tjenester?

Du kan søke om tjenester enten via et digitalt søknadsskjema eller på et søknadsskjema i word-format som sendes til:

Kristiansand kommune

Forvaltning og koordinering

Postboks 4, 4685 Nodeland

Søknadsskjema

Du kan også kontakte Innbyggertorg for å få hjelp til å søke. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Forvaltning og koordinering behandler søknaden og fatter vedtak.

Hva må være vedlagt i søknaden?

For å hjelpe oss å holde saksbehandlingstiden så kort som mulig så hjelper det om du allerede ved søknadstidspunktet har vedlagt følgende opplysninger:

Legeopplysninger
Vi krever legeopplysninger, ikke eldre enn 6 måneder gamle, med beskrivelse av helse som er relevant for søknaden ved vurdering av søknad om:

  • Korttidsplass og langtidsplass i bo- og omsorgssenter/sykehjem
  • Bolig med bemanning
  • Rehabilitering
  • Tjenester for utviklingshemmede


Det kan også bli krevd legeopplysninger til andre søknader. Det er søkers ansvar å skaffe nødvendige legeopplysninger og betale for dette

Andre opplysninger:

Søkes det om tjenester for barn og unge er det også ønskelig med oppdaterte opplysninger fra spesialisthelsetjenesten og eventuelt fra  pedagogisk og psykologisk tjeneste (PPT) om disse er inne i bildet.

Hva skjer etter at Forvaltning og koordinering har mottatt din søknad

1. Søknaden sorteres og prioriteres

  • Sorteres etter hastegrad og fagområde 
  • Tildeles en saksbehandler som kjenner fagområdet. Dette for at saksbehandler skal ha kompetanse på det du søker om. Målet er at du skal kunne forholde deg til en fast saksbehandler

2. Forløpig melding

  • Sendes søker innen en uke etter mottatt søknad
  • Inneholder anslått saksbehandlingstid
  • Sendes til digital postkasse eller som brev om digitalt brev ikke åpnes innen 3 dager.

3. Brev om kartleggingsbesøk/samtale

  • Inneholder dato og tidspunkt for kartleggingsbesøk i hjemmet/samtale på kontor.
  • Beskriver hva søker må skaffe av legeopplysninger og lignende før kartleggingsbesøket

4. Kartleggingsbesøk/møte på kontor

  • Samtale med søker og eventuelt pårørende, eller andre søker måtte ønske å ha med.
  • Det skal gjennomføres en barn som pårørende vurdering- det er derfor ønskelig å snakke med eventulle barn under 18 år i familien som er pårørende til søsken eller foresatt (Jmf.§10a Helsepersonelloven)
  • Når det gjelder søknader som gjelder barn skal det gjennomføres en barnets beste vurdering og det er derfor ønskelig å snakke med barnet for å høre barnets stemme.

5. Innhenting av ytterligere informasjon etter samtykke fra søker

  • Fra personell som er i kontakt med søker (fastlege, spesialisthelsetjeneste, NAV, skole, barnehage, PPT, andre kommunale helse- og omsorgstjenester etc)
  • Innhenting av informasjon, uavklarte situasjoner eller medisinske tilstander kan medføre forlenget sakbehandlingstid

6. Vurdering av informasjon

  • Opp mot aktuelt lovverk og politiske føringer i Kristiansand kommune
  • Drøftes anonymisert i tverrfaglige fora ved behov for å sikre en grundig behandling av søknaden.

7. Vedtak og igangsetting av tjeneste

  • Vedtak sendes søker
  • Beskjed sendes til utførertjenesten om tjeneste innvilges
  • Fastlege informeres om nye tjenester settes igang
  • Utførertjenesten igangsetter tjenesten

8. Klageadgang

  • Søker har klageadgang i 4 uker etter mottatt vedtak
  • Klager mottatt senere enn dette kan vurderes som ny søknad
  • Se under fanen " Hvordan går jeg frem hvis jeg ikke forstår eller ønsker å klage på vedtaket?" for informasjon om klage

 

 

Aktuelle tjenester for barn og unge

Avlastning

Barnekoordinator

Bolig med bemanning 

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)

Hjelp for barns skyld

Hjemmesykepleie og praktisk bistand

Individuell plan (IP)

koordinator

Omsorgsstønad

Støttekontakt

Tilskudd til tilpassing av bolig

Ungdomstjenesten rus psykisk helse (fra 16 år)

 

For andre tjenester og tilbud du kan ha nytte av kan du gå til denne siden

Barn og unge med nedsatt funksjonsevne

 

Aktuelle tjenester for voksne

Avlastning

Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)

Dag- og aktivitetssenter for eldre

Hjelp for barnets skyld

Hjemmesykepleie og praktisk bistand

Individuell plan (IP)

kommunal bolig

Det finnes ulike former for kommunale boliger. Noen med bemanning og noen uten. Det er ditt behov for tjenester som avgjør om og eventuelt hvilken type bolig du kan fylle vilkår for.

koordinator

Langtidsplass, korttidsplass, rulleringsopphold  i omsorgssenter

Ambulerende oppfølgingsteam (rus/psykiskhelse fra 25 år)

Omsorgsstønad

Rehabilitering

Støttekontakt

Tilskudd til tilpassing av bolig

Lån og tilskudd bolig (NB eget søknadsskjem)

Ungdomstjenesten ( rus/psykiskhelse fra 16-25 år)

 

For andre tjenester og tilbud du kan ha nytte av kan du gå til denne siden

Voksne med nedsatt funksjonsevne 

Aktuelle tilbud til pårørende 

Pårørendestøtte

Helsepersonell skal tilby tilpasset opplæring, veiledning og rådgivning til pårørende med oppfølgings- og omsorgsoppgaver for personer med langvarig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne. Det må tas utgangspunkt i den enkelte pårørendes behov for støtte. Ulike pårørende i samme familie kan ha forskjellige behov for å kunne mestre situasjonen.

Avlastning

Omsorgsstønad

Opplæring og veiledning;  kan være mange ulike tilbud blant annet noen av de som er plukket ut under:

 

Noen spesielt utvalgte tilbud til pårørende som ikke søkes fra Forvaltning og koordinering:

Barn som pårørende

Drop-in for pårørende, Aquarama

Mestringskurs for pårørende

Kurs for pårørende til personer med demens

Kurs for foreldre med barn med spesielle behov, Bufdir

Frisklivssentralens tilbud:

  • Hverdagsglede I dette kurset utforsker vi hvordan du kan bruke disse fem grepene for økt hverdagsglede. Du vil lære hvordan hjernen reagerer og belønner deg når du er oppmerksom, aktiv, fortsetter å lære, knytter bånd og gir. Kurset passer for deg som er i arbeidsfør alder.
  • Tankevirus For personer over 18 år som opplever at grubling og bekymring tar stor plass i livet.  
  • Kurs i belastningsmestring
  • Kurs i depresjonsmestring   

For ytterlige informasjon til deg som pårørende se temasiden: Pårørende

 

Øvrige funksjoner i forvaltning og koordinering

Kreftkoordinator

Et tilbud til kreftrammede og deres pårørende

Les mer om Kreftkoordinator

Hukommelsesteam

Hukommelsesteamet er et lavterskeltilbud som kan bistå deg eller din pårørende ved spørsmål om eller mistanke om demens

Les mer om Hukommelsesteam

Koordinerende enhet

Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tjenestetilbud. Dette omfatter både samhandling internt i kommunen, med fastleger, andre sektorer og spesialisthelsetjenesten.

Enheten har overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan og koordinator, samt barnekoordinator. 

les mer om koordinerende enhet

Koordinerende enhet kan nås på: post.koordinerendeenhet@kristiansand.kommune.no

 

Hvordan går jeg frem hvis jeg ikke forstår eller ønsker å klage på vedtaket?

Hvis det er vanskelig å forstå innholdet i vedtaket du har mottatt tar du kontakt med saksbehandler som har underskrevet på vedtaket.

Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket, kan du klage. 

Klageskjema (pdf)

Klageskjema (word)

Kommunen ved Innbyggertorg kan gi veiledning i hvordan du kan klage.

Utfylt Klageskjema sendes til kommunen, som vurderer saken på nytt. Dersom kommunen ikke tar klagen til følge, blir saken sendt til videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.

Du kan henvende deg til Pasient- og brukerombudet dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om dine rettigheter som bruker eller pårørende

Aktuelle råd og utvalg som kan kontaktes

Rådet for personer med funksjonsnedsettelse

Eldrerådet

Ungdommens bystyre

Foresatte- og pårøredeutvalg for barn og unge med funksjonsnedsettelse (prosjekt per 2025)

Aktuellt lovverk 

Lov om kommunale helse-og omsorgstjenester

Lov om pasient-og brukerrettigheter

Lov om behandlingsmåter i forvaltningssaker

Forskrift om habilitering, rehabilitering og individuell plan

KONTAKT