Forvaltning og koordinering er kommunens koordinerende enhet og har ansvar for en rekke oppgaver utover å saksbehandle og fatte enkeltvedtak om individuelle helse- og omsorgstjenester. Kreftkoordinator, Hukommelsesteam og Helseveiledning for seniorer er eksempler på oppgaver som ligger til Forvaltning og koordinering. Vi har også ansvar for tildeling av viktige virkemidler rettet mot vanskeligstilte på boligmarkedet; kommunale utleieboliger og Husbankens individuelle økonomiske virkemidler (startlån og tilskudd) er de to mest sentrale.
Forvaltning og koordinering forvalter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven der det er krav om enkeltvedtak eller en beslutning.
Ved tildeling av helsetjenester i hjemmet vil bruk av helseteknologi bli vurdert som en erstatning for fysiske besøk. Dette kan være teknologi som bidrar i behandling eller til trygghet. Eksempler på dette er:
Du kan søke om tjenester enten via et digitalt søknadsskjema eller på et søknadsskjema i word-format som sendes til:
Kristiansand kommune
Forvaltning og koordinering
Postboks 4, 4685 Nodeland
Du kan også kontakte Innbyggertorg for å få hjelp til å søke. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Forvaltning og koordinering behandler søknaden og fatter vedtak.
For å hjelpe oss å holde saksbehandlingstiden så kort som mulig så hjelper det om du allerede ved søknadstidspunktet har vedlagt følgende opplysninger:
Legeopplysninger
Vi krever legeopplysninger, ikke eldre enn 6 måneder gamle, med beskrivelse av helse som er relevant for søknaden ved vurdering av søknad om:
Det kan også bli krevd legeopplysninger til andre søknader. Det er søkers ansvar å skaffe nødvendige legeopplysninger og betale for dette
Andre opplysninger:
Søkes det om tjenester for barn og unge er det også ønskelig med oppdaterte opplysninger fra spesialisthelsetjenesten og eventuelt fra pedagogisk og psykologisk tjeneste (PPT) om disse er inne i bildet.
1. Søknaden sorteres og prioriteres
2. Forløpig melding
3. Brev om kartleggingsbesøk/samtale
4. Kartleggingsbesøk/møte på kontor
5. Innhenting av ytterligere informasjon etter samtykke fra søker
6. Vurdering av informasjon
7. Vedtak og igangsetting av tjeneste
8. Klageadgang
Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
Hjemmesykepleie og praktisk bistand
Tilskudd til tilpassing av bolig
Ungdomstjenesten rus psykisk helse (fra 16 år)
For andre tjenester og tilbud du kan ha nytte av kan du gå til denne siden
Barn og unge med nedsatt funksjonsevne
Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
Dag- og aktivitetssenter for eldre
Hjemmesykepleie og praktisk bistand
Det finnes ulike former for kommunale boliger. Noen med bemanning og noen uten. Det er ditt behov for tjenester som avgjør om og eventuelt hvilken type bolig du kan fylle vilkår for.
Langtidsplass, korttidsplass, rulleringsopphold i omsorgssenter
Ambulerende oppfølgingsteam (rus/psykiskhelse fra 25 år)
Tilskudd til tilpassing av bolig
Lån og tilskudd bolig (NB eget søknadsskjem)
Ungdomstjenesten ( rus/psykiskhelse fra 16-25 år)
For andre tjenester og tilbud du kan ha nytte av kan du gå til denne siden
Voksne med nedsatt funksjonsevne
Pårørendestøtte
Helsepersonell skal tilby tilpasset opplæring, veiledning og rådgivning til pårørende med oppfølgings- og omsorgsoppgaver for personer med langvarig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne. Det må tas utgangspunkt i den enkelte pårørendes behov for støtte. Ulike pårørende i samme familie kan ha forskjellige behov for å kunne mestre situasjonen.
Opplæring og veiledning; kan være mange ulike tilbud blant annet noen av de som er plukket ut under:
Noen spesielt utvalgte tilbud til pårørende som ikke søkes fra Forvaltning og koordinering:
Drop-in for pårørende, Aquarama
Kurs for pårørende til personer med demens
Kurs for foreldre med barn med spesielle behov, Bufdir
Frisklivssentralens tilbud:
For ytterlige informasjon til deg som pårørende se temasiden: Pårørende
Kreftkoordinator
Et tilbud til kreftrammede og deres pårørende
Les mer om Kreftkoordinator
Hukommelsesteam
Hukommelsesteamet er et lavterskeltilbud som kan bistå deg eller din pårørende ved spørsmål om eller mistanke om demens.
Les mer om Hukommelsesteam
Koordinerende enhet
Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tjenestetilbud. Dette omfatter både samhandling internt i kommunen, med fastleger, andre sektorer og spesialisthelsetjenesten.
Enheten har overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan og koordinator, samt barnekoordinator.
les mer om koordinerende enhet
Koordinerende enhet kan nås på: post.koordinerendeenhet@kristiansand.kommune.no
Hvis det er vanskelig å forstå innholdet i vedtaket du har mottatt tar du kontakt med saksbehandler som har underskrevet på vedtaket.
Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket, kan du klage.
Kommunen ved Innbyggertorg kan gi veiledning i hvordan du kan klage.
Utfylt Klageskjema sendes til kommunen, som vurderer saken på nytt. Dersom kommunen ikke tar klagen til følge, blir saken sendt til videre til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.
Du kan henvende deg til Pasient- og brukerombudet dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om dine rettigheter som bruker eller pårørende
Rådet for personer med funksjonsnedsettelse
Foresatte- og pårøredeutvalg for barn og unge med funksjonsnedsettelse (prosjekt per 2025)
Lov om kommunale helse-og omsorgstjenester
Lov om pasient-og brukerrettigheter
Lov om behandlingsmåter i forvaltningssaker
Forskrift om habilitering, rehabilitering og individuell plan
Tlf: 38 07 50 00