Støttekontakttjenesten

Støttekontakttjenesten hjelper deg som trenger hjelp til å delta i meningsfull aktivitet.

 

KORT FORTALT

  • Du kan søke om støttekontakt hvis du er sosialt isolert eller av andre grunner trenger hjelp til å få en meningsfull fritid.
  • En støttekontakt skal hjelpe deg til å ha en aktiv og meningsfylt fritid.
  • Det er gratis å motta støttekontakttjenesten, men du må selv regne med å dekke dine egne utgifter mens du er sammen med støttekontakten, som for eksempel inngangspenger til svømmehall, kinobillett, mat osv.
  • Du kan ha rett på ledsagerbevis.
  • Ønsker du å bli støttekontakt kan du lese mer her.
  • Støttekontakttjenesten kan gis som:

1. Støttekontakt

2. Tilrettelagt aktivitetsgruppe

3. Deltakelse i ordinær aktivitet (Fritid med bistand).

Foto: Svein Tybakken

Hvem kan få støttekontakttjenesten?

Du må være sosial isolert, ha vansker med komme i kontakt med andre eller trenge ledsager for å komme deg ut. Barn må være fylt 10 år for å bli innvilget støttekontakt.

Hva koster tjenesten?

Det er gratis å ha støttekontakttjenesten. Du må regne med å dekke dine egne utgifter til aktiviteter dere gjør sammen, som for eksempel inngangspenger til svømmehall, kinobillett, mat osv.

Hvordan søker jeg om støttekontakttjenesten?

Du må søke på digitalt skjema eller et eget søknadsskjema som sendes til: 

Kristiansand kommune

Forvaltning og koordinering

Postboks 4, 4685 Nodeland.

Link til søknadsskjema

Du kan også kontakte Innbyggertorg for å få hjelp til å søke. Hvis en annen søker om tjenester på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Forvaltning og koordinering behandler søknaden og fatter vedtak.

Hvordan går jeg frem hvis jeg ikke forstår eller ønsker å klage på vedtaket?

Hvis det er vanskelig å forstå innholdet i vedtaket du har mottatt tar du kontakt med saksbehandler som har underskrevet på vedtaket.

Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket, kan du klage. Dette gjelder både dersom du er uenig i omfanget av vedtaket, eller hvis du har fått avslag på søknaden. 

Kommunen ved Innbyggertorg kan gi veiledning i hvordan du kan klage.

Klageskjema (pdf)

Klageskjema (word)

Utfylt Klageskjema sendes til kommunen, som vurderer saken på nytt. Dersom kommunen ikke tar klagen til følge, blir saken sendt til videre til Fylkesmannen for endelig avgjørelse.

Du kan henvende deg til Pasient- og brukerombudet dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om dine rettigheter som bruker eller pårørende

Aktiv fritid har ansvaret for denne tjenesten

Aktiv fritid jobber både med barn, unge og voksne med ulike bistandsbehov. Aktiv fritid lager et tilbud med utgangspunkt i den enkeltes muligheter, ønsker og behov. De har et spesielt fokus på forebyggende arbeid blant barn og unge. 

Aktiv fritid kan du kontakte på e-post 

Jeg ønsker å bli støttekontakt 

les mer om dette her

Aktuelt lovverk

Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a andre ledd

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr 6 bokstav b

Forvaltningsloven 

KONTAKT

Foto: Kristiansand kommune