Lumber 4 vant Årets byggepris 2023

Prosjektet Lumber 4 i Kristiansand har vunnet Årets byggepris i Agder 2023.

image06y1v.png

Bildet er hentet fra presentasjonen under møtet der vinneren ble kåret.

Dette er det første store næringsbygg i Kristiansand i tre. Byggherre for vinnerprosjektet er Lumber Teknopark AS. Arkitekt er Oslotre, og VEF Entreprenør er utførende entreprenør.

Prisen ble overrakt under årets byggedag i Kristiansand mandag 6. november.

To andre var også nominert til Årets byggepris:

• Nybygg Psykisk helse på Eg (Sykehusbygg (for SSHF), Rambøll/Henning Larsen ARK/LARK og Skanska)
  • Villa Fruens allè 14 på Andøya (Sissel og Marvin Jensen, Marius Egeland Architechts og byggmester Øyvind Bakkevold).

Vurdering av alle nominerte

Juryens begrunnelse

Lumber Teknopark AS, Oslotre (ARK) og VEF entreprenør AS

Juryen har lagt vekt på at prosjektet er et foregangsprosjekt i regionen. Det er det første store næringsbygg i Kristiansand i tre. Bæresystemet er limtrekonstruksjoner i søyler og bjelker, mens dekkene er samvirkekonstruksjon i massivtre og betong. Trefiber som isolasjonsmaterialet og malmfuru-kledning.

Alle bærende konstruksjoner er synlige i interiøret, veggene er kledd med hvitpigmentert granpanel, treulitt i  himlingen og rommene preges av godt naturlig lys, behagelig akustikk og en varm, lun atmosfære. Behagelig inneklima.

Det er benyttet prefabrikkerte bygningselementer som har redusert tidsbruken på byggeplassen, og med tidlig tett bygg. Utformingen av trekasetter i fasaden viser også en innovativ vilje og holdning. Juryen vil også fremheve at prosjektet har vært kompetansehevende for lokale entreprenører. Det har vært utviklet nye måltall som vil komme fremtidige lokale prosjekter til gode.

Kontorbygget har også vekket nasjonal og internasjonal oppmerksomhet på flere områder; dagslys og romlige kvaliteter, klimavennlig/230 tonn Co2 - binding, forbilde for Kristiansands klimavennlig byutvikling.

Disse sitter i juryen

Leder: Ole Magne Omdal, leder av by- og stedsutviklingsutvalget, Kristiansand kommune
Morten Abrahamsen. Rådgivende Ingeniørers forening Agder
Cecilie Bjerke Skjømming, Agder Arkitektforening
Hilde Waage, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg Agder
Sekretær: Venke Moe, plan- og bygningssjef, Kristiansand kommune

Program byggedagen 2023

Presentasjoner fra Byggedagen 2023

Bransjens betraktninger mot klimamål 2030. Heikki Holmås (PDF, 6 MB)

Hvordan kan man integrere lokal energiproduksjon
i fremtidens bygg for å møte energiunderskuddet.
Øystein Støle, Oneco (PDF, 3 MB)

Drift og vedlikehold av bygg i et bærekraftig klima og miljøperspektiv
Andreas Strømsheim Aamodt, NELFO (PDF, 3 MB)

Hva vil havvindssatsing bety for BA-næringen? Rune Klausen, NODE (PDF, 5 MB)

Hva er gjort innen betongindustrien for å redusere energiforbruk og CO2 utslipp? Er betong fremdeles verstingen? Jon Erik Reiersen, Betong Norge (PDF, 6 MB)

Riv, bevar eller gjenbruk? Svein Bjørberg, Multiconsult (PDF,2 MB)

Grønn VVS - hva gjør vi ift. materialbruk? Anders Liaøy (PDF, 6 MB)

Markedssituasjonen globalt og lokalt. Prognoser og markedstall for byggenæringen. BDO presenterer sin årlige rapport for BA-bransjen
Thomas Lidsheim, BDO. Jostein Håland om lokale forhold, BDO (PDF, 3 MB)

Kommunens innledning til markedet. Venke Moe, plan- og bygningssjef Kristiansand kommune (PDF, 9MB)

Camilla Nilsen, Arendal kommune (PDF, 1 MB)

Offentlige utbyggere i vår region (PDF, 1 MB)

Erik Sandsmark, Kristiansand kommune (PDF, 1 MB)

Fakta om Årets byggepris

Under den årlige Byggedagen deler Kristiansand Byggeforum hvert år ut en lokal byggepris for byggebransjen i Kristiansand og omegn.

Formålet med byggeprisen er å belønne enkeltpersoners- og bedrifters innsats innen både offentlig og privat sektor. Prisen skal bidra til økt interesse for næringen, og stimulere til initiativ og kreativitet.

Prisen skal være til oppmuntring for byggebransjen, det vil si alle sider ved bygge- og anleggsvirksomhet; fra planlegging og saksbehandling til prosjektering og ferdig bygg.

Prisen kan gå til god ledelse, godt bedriftsmiljø, tekniske forbedringer, god utførelse og estetikk.

Prisen kan også være en oppmuntringspris for lang og god innsats.

Byggeprisen ble første gang delt ut i 2000, og initiativet kom fra "Forum for plan- og byggesaksbehandling", som var forløperen til Kristiansand Byggeforum. Dette er et samarbeidsforum mellom bygg- og anleggsbransjen og Kristiansand kommune for planlegging, prosjektering og utbygging.

Retningslinjer for byggeprisen

Tidligere prisvinnere

Disse har fått Årets byggepris:

• 2022: Nye Vennesla kirke, HSH Entreprenør AS, LINK Arkitektur, billedkunstner Tor Lindrupsen og Vennesla kirke.
  • 2021: Mur i Sør v/Tom Arne Aamodt og medtiltakshaver Jarl Sindland, Arkitektkontoret Ark-net for Byhaven (kvartal 2).
  • 2020: Oksøy Eiendom AS, TBG Arkitekter AS og Kristiansand kommune v/parkvesenet for Kongens gate skole og Olav V plass
  • 2019: Kristiansand Kirkelige Fellesråd, Hille Melby Arkitekter/Einar Dahle Arkitekter, Sweco og BRG Entreprenør AS for nye Flekkerøy kirke
  • 2018: Christiansholm Eiendom AS v/ Jon Bjørgum, sivilarkitekt Ragnhild Hald, Skanska AS og Veidekke Entreprenør AS
  • 2017: Gamle Oddernes Raadhus AS og Kruse Smith AS