Språkvennlige arbeidsplasser

KORT FORTALT

Akademia har kunnskap om hva som fremmer rask språklæring og hindrer misforståelser mellom ansatte, men dette er ikke godt kjent på vaktrommene. I dette prosjektet omsettes forskning om språklæring til praktisk nytte i tjenesten. Prosjektet støtter en kultur for læring, hjelper minoritetsspråklige med å lære norsk raskere og bistår i arbeid med kommunikasjonsteknikker for å unngå misforståelser.

Mange personer som deltar på undervisning

Hva gjør vi?

  1. Holder «kick-off» med alle ansatte i avdeling.  
  2. Opfølging gjennom lunsj-undervisning om kultur for læring og teknikker for å unngå misforståelser.
  3. Koordinerer og støtter norskopplæringstiltak, for bedre integrering i arbeidshverdagen.
  4. Holder simuleringstrening og tilbyr ledernettverk for faglig påfyll og idéutveksling om mangfoldsledelse og språkvennlighet.
Bakgrunn 

Helsesektoren krever høy kompetanse og gode språkferdigheter. Minoritetsspråklige er en viktig ressurs, men språkutfordringer kan skape problemer. Prosjektet har som mål å hjelpe minoritetsspråklige å lære norsk raskere og redusere frustrasjon blant ansatte, samt legge til rette for at flere minoritetsspråklige trygt kan rekrutteres inn i tjenesten.

Framgangsmåte

Det finnes en rekke tiltak knyttet til språk, men ingen som inkluderer alle arbeidstakere på en måte som anses som viktig. Brukersentrert innovasjon, slik den er beskrevet av DOGA (en del av regjeringens virkemidler for innovasjon og verdiskaping), er tatt som utgangspunkt.

Innen helsesektoren har denne brukersentrerte tilnærmingen bygget læring og skapt verdi i flere ulike prosjekter. Ved å la brukerens stemme være toneangivende, er det utviklet gode og effektive løsninger.

DOGA om Brukersentrert Innovasjon. 

Holte Academy. Om Agil metoden.  

Kick-off 

En viktig side ved «kick-off» er bevisstgjøring. Begge parter, både majoritetsspråklige og minoritetsspråklige, skal bli bevisst og få «se» den andre siden av dette – hvorfor den andre parten synes det er vanskelig og hva de sliter med.

Sitt eget bidrag; hva gjør jeg/min gruppe som enten bidrar, eller ikke bidrar til språkvennlighet. Minoritetsspråklige får noen «a-ha – opplevelser», men det gjelder i stor grad også majoritetsspråklige. Disse to partene representeres, og brukes til å demonstrere. Ofte tas ting opp som mange tenker, men ingen sier.

Selv om utfordringen til hver gruppe ses for seg, er det viktige hva som skjer når disse forenes og reflekterer sammen. Å løse språkutfordringene på jobb er noe som gjøres SAMMEN.

Bilder av personer som holder kurset

Prosjektgruppe ved oppstartMette Erøy, Azra Avila og Sigrun Gilje

Bilde av lunsj undervisning

Norskopplæring

På grunn av begrensede midler samarbeider vi med ulike aktører for å gjennomføre viktige delprosjekter. 2024 har vi kunne tilby to gratis helsenorskkurs á 70 timer. Om lag 40 ansatte har deltatt på disse kursene, og vi er i dialog om å tilby nye kurs i 2025. 

Simuleringstrening

Prosjektgruppen ønsket at det skulle bruke simulering som metode for å øve i realistiske omgivelser.

Det ble utarbiedet et scenario hvor læringsmålet er å øve på prinsippene for språkvennlig kommunikasjon i en praktisk hverdag. Hjemmetjenesten i Birkenes var først ute med å prøve ut scenariet. 

Temaet for scenariet er språkvennlighet i praksis, demens og atferd som utfordrer. Ansatte fra USHT har bistått både med fasilitator og markør. Sammen med hjemmetjenesten ble det spennende læring og refleksjon. 

Mer om simulering som metode

Fra simuleringstrening om språk vennlighet

Lederkurs og mangfoldsledelse

Fra høsten 2023 var det et ønske å få til ledernettverk for faglig påfyll og idéutveksling om mangfoldsledelse og språkvennlighet. Dette var tenkt også som "lyttepost" tilbake til prosjektet i forholdt til metodikken "brukerstyrt innovasjon."

Med midler fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), er vi oppstart av dette. 7.februar 2025 var det fysisk oppstart for leder i Agder som ønsker å styrke sin kompetanse innen etnisk mangfoldsledelse.   

Ressurser og resultater fra prosjektet

Dette prosjektet har benyttet  “brukersentrert innovasjon.” Det innebærer at vi lytter til ansatte der ute og hva de mener er beste måte å løse språk- og kulturutfordringen på. Noen ganger fører det til små innovasjoner som flere kan ha nytte av. De legges her til fri benyttelse.

Plakat 

Til min kollega 

Til min kollega 

KONTAKTINFORMASJON

Sigrun Gilje

Prosjektleder

Epost