Akademia har kunnskap om hva som fremmer rask språklæring og hindrer misforståelser mellom ansatte, men dette er ikke godt kjent på vaktrommene. I dette prosjektet omsettes forskning om språklæring til praktisk nytte i tjenesten. Prosjektet støtter en kultur for læring, hjelper minoritetsspråklige med å lære norsk raskere og bistår i arbeid med kommunikasjonsteknikker for å unngå misforståelser.
Helsesektoren krever høy kompetanse og gode språkferdigheter. Minoritetsspråklige er en viktig ressurs, men språkutfordringer kan skape problemer. Prosjektet har som mål å hjelpe minoritetsspråklige å lære norsk raskere og redusere frustrasjon blant ansatte. Dette mener vi bidrar til å legge til rette for at flere minoritetsspråklige trygt kan rekrutteres inn i tjenesten.
Prosjektet er inspirert av “Agil metodikk” og “Brukersentrert innovasjon”, slik det er beskrevet av DOGA (en del av regjeringens virkemidler for innovasjon og verdiskaping).
Innen helsesektoren har denne brukersentrerte tilnærmingen bygget læring og skapt verdi i flere ulike prosjekter. Ved å la brukerens stemme være toneangivende, er det utviklet gode og effektive løsninger.
DOGA om Brukersentrert Innovasjon.
Holte Academy. Om Agil metoden.
Målet med denne workshop’en er å bli bevisst. Vi ønsker at deltkerne skal se språkutfordringen fra «den andre siden» og se hvordan man selv bidrar -eller ikke bidrar- til å gjøre hverdagen bedre for sine kolleger. Vi som holder workshop er selv godt kjent med utfordringene, og bruker egne opplevelse som eksempel (eller: i ekesempelsammenheng?). Ofte tar vi opp ting som mange ansatte tenker, men ingen sier. Deltakere får arbeide med problemstillinger i grupper, før synspunktene forenes og vi reflekterer sammen. Det siste er viktig. Språkutfordringer løser vi nemlig SAMMEN.
Prosjektgruppe ved oppstart: Mette Erøy, Azra Avila og Sigrun Gilje
På grunn av begrensede midler samarbeider vi med ulike aktører for å gjennomføre viktige delprosjekter. 2024 har vi kunne tilby to gratis helsenorskkurs á 70 timer. Om lag 40 ansatte har deltatt på disse kursene, og vi er i dialog om å tilby nye kurs i 2025.
Høst/vinter 2025 gjennomføres nye kurs. Ta kontakt med Sigrun Gilje for å høre om ledige plasser på disse.
Prosjektgruppen ønsket at “Språkvennlige arbeidsplasser” skulle utnytte simuleringsmetodikk for å øve i realistiske omgivelser.
Det ble utarbiedet et scenario hvor læringsmålet er å øve på prinsippene for språkvennlig kommunikasjon i en praktisk hverdag. Hjemmetjenesten i Birkenes var først ute med å prøve ut scenariet.
Temaet for scenariet er språkvennlighet i praksis, demens og atferd som utfordrer. Ansatte fra USHT har bistått både med fasilitator og markør. Sammen med hjemmetjenesten ble det spennende læring og refleksjon.
Mer om simulering som metode
I prosjektet vokste det frem et ønske om å få til et ledernettverk for faglig påfyll og idéutveksling om mangfoldsledelse og språkvennlighet. Dette var tenkt også som "lyttepost" tilbake til prosjektet i forholdt til metodikken "brukerstyrt innovasjon." Med midler fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), gjennomføres dette vår/høst 2025. Målgruppen er ledere i Agder som ønsker å styrke sin kompetanse innen etnisk mangfoldsledelse.
Dette prosjektet har benyttet “brukersentrert innovasjon.” Det innebærer at vi lytter til ansatte der ute og hva de mener er beste måte å løse språk- og kulturutfordringen på. Noen ganger fører det til små innovasjoner som flere kan ha nytte av. De legges her til fri benyttelse.
Sigrun Gilje
Prosjektleder