Avdeling Miljørettet helsevern

KORT FORTALT

  • Miljørettet helsevern jobber for å fremme befolkningens helse og beskytte mot forhold i miljøet som kan føre til helseskade. 
  • Vi fører tilsyn med det fysiske miljøet for barn og unge i barnehager og skoler. 
  • Vi fører tilsyn med helsemessige forhold i forskjellige virksomheter, som svømmebasseng, tatoveringsstudioer, solarier og campingplasser. 
  • Avdelingen ligger under Samfunnsmedisinsk enhet og direktørområdet Helse og mestring. Kommuneoverlegen er faglig ansvarlig for tjenesten. 

 

Våre arbeidsoppgaver

Avdeling Miljørettet helsevern jobber blant annet med:

  • Tilsyn og godkjenning av barnehager og skoler 
  • Tilsyn med kjøletårn og luftskrubbere som kan spre legionella  
  • Tilsyn med badeanlegg og boblebad som er allment tilgjengelige  
  • Tilsyn med og godkjenning av tatoverings- og piercingsstudio  
  • Tilsyn med frisør, hudpleie og solariesalonger  
  • Tilsyn med campingplasser og asylmottak  
  • Behandling av henvendelser og klager om blant annet støy, lukt, støv og skadedyr etter forskrift om miljørettet helsevern 
  • Uttalelser om helse i plan- og byggesaker 


Du kan finne mer informasjon om miljø og helse på Helsedirektoratets nettsider.

Våre temasider

Meldepliktige lokaler og virksomheter
Godkjenning av barnehager og skoler
Godkjenning av tatoverings- og hulltakingsvirksomheter
Helse og miljø i barnehager og skoler
Radon
Rotter
Dyrehold i tettbygde strøk
Støy

Andre aktuelle temasider:
Avfall
Forurensning
Badeplasser og badevannskvalitet
Hygienesertifikat til skip

Kontakt Miljørettet helsevern 

Vi anbefaler at du bruker vårt kontaktskjema når du vil henvende deg til oss. Da kommer henvendelsen raskt til riktig avdeling, og vi kan følge den opp på en trygg og effektiv måte. Hvis du kun har generelle spørsmål, kan du også nå oss på e-post, se nederst.  

Skjemaet nedenfor er delt inn i temaer vi ofte får spørsmål om i Miljørettet helsevern. Vi ber deg velge det temaet som passer best for din henvendelse.  

Vi minner om at alle brev og e-poster til og fra kommunen i utgangspunktet er offentlige. Det betyr at andre kan få innsyn i  henvendelsen din og kommunens svar.   

Send din henvendelse            Personvernerklæring

Vi prioriterer henvendelser etter alvorlighetsgrad og tilgjengelige ressurser. Dersom saken din krever behandling eller svar, må du regne med noe saksbehandlingstid. Hvis saken krever saksbehandling, har du rett på et foreløpig svar innen én måned etter at du sendte inn skjemaet. Saksbehandlingen følger reglene i forvaltningsloven

Miljørettet helsevern og kommuneoverlegen behandler saker etter folkehelseloven kapittel 3 om miljørettet helsevern.  Vi vurderer om et forhold kan være helseskadelig ut fra faglige kriterier. Det må være snakk om en ulempe som går utover det som normalt må tåles. En viss risiko eller ubehag må aksepteres i samfunnet. Etter folkehelseloven § 14 kan vi kreve at forhold rettes dersom de direkte eller indirekte kan skade helsen. Vi kan bare kreve retting hvis ulempene ved tiltaket står i rimelig forhold til de helsemessige gevinstene.  

Folkehelseloven retter seg mot befolkningen som gruppe og befolkningens helse, og er ikke tenkt å virke ned på individnivå. Miljørettet helsevern behandler derfor først og fremst saker som går utover flere i et nabolag og ikke saker mellom f.eks. to naboer. Uenighet, konflikt og uoverensstemmelser mellom naboer er en privatrettslig sak som reguleres av naboloven. I slike saker må du først kontakte naboen dette gjelder og se om dere kan komme til en enighet. Dersom dette ikke fører frem, anbefaler vi at du kontakter Konfliktrådet

Hvis du kun har generelle spørsmål, kan du nå oss på e-post.  Informasjon underlagt taushetsplikt skal ikke sendes på e-post. 

Kontaktinformasjon

Informasjon underlagt taushetsplikt skal ikke sendes på e-post. I slike tilfeller kan meldingen sendes digitalt via sikker post.

Postadresse:
Kristiansand kommune
Miljørettet helsevern
Postboks 4
4685 Nodeland

 

Vi minner om at alle brev og e-poster til og fra kommunen i utgangspunktet er offentlige. Det betyr at andre kan få innsyn i henvendelsen din og kommunens svar.

Send e-post