Godkjenning av tatovering- og hulltakingsvirksomheter

KORT FORTALT

Etter forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet skal tatoverings- og hulltakingsvirksomheter godkjennes av kommunen ved avdeling Miljørettet helsevern. Dette gjelder også virksomheter som driver med ørehulltaking, permanent make-up, microneedling eller microblading.

Lokaler som skal brukes til tatoverings- eller hulltaking/piercingvirksomheter skal godkjennes. Dette reguleres gjennom forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet. Alle tatoverings- og hulltakings-/piercingvirksomheter er pliktige til å søke om og ha godkjenning.

Frisører og hudpleievirksomheter som driver med for eksempel ørehulltaking, permanent make-up, microblading eller microneedling må søke om godkjenning på lik linje med virksomheter som driver med tatovering og piercing.

Søknad skal sendes:

• før lokalene tas i bruk
  • ved eierskifte
  • ved større endringer og utbygginger

For sikker identifisering skjer pålogging til skjemaet via ID-porten. Utfylt skjema som inneholder navn, e-postadresse og telefonnummer til firmaets representant, lagres til evig tid for arkivformål i kommunens sak- og arkivsystem.

Søknadsskjema

Når Miljørettet helsevern har mottatt søknadsskjemaet, vil vi ta kontakt med virksomheten for å avtale en tid for befaring.

Miljørettet helsevern i kommunen fører tilsyn med at hygienekrav for frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomheter blir etterfulgt. Den som eier eller driver en slik virksomhet skal sørge for at bestemmelsene i forskriften overholdes, slik at virksomheten drives på en hygienisk tilfredsstillende måte for å forebygge overføring av smittsomme sykdommer. Virksomheten skal etablere et internkontrollsystem som beskriver de hygieniske rutinene som gjelder for driften.

Send e-post

Postadresse:
Kristiansand kommune
Miljørettet helsevern
4685 Nodeland

Besøksadresse: Rådhuskvartalet, Rådhusgata 18, Kristiansand

Vi minner om at alle brev og e-poster til og fra kommunen i utgangspunktet er offentlige. Det betyr at andre kan få innsyn i henvendelsen din og kommunens svar.