Smittevernoverlegen: Påminner om voksenvaksiner

Kikhoste er tilbake igjen etter at det var svært lave tall under pandemien. Smittverneoverlegen i Kristiansand minner om voksenvaksiner og oppfordrer til påfyll hvis det har gått mer enn 10 år siden sist.

Smittevernoverlege Priscilla Hilton

Smittervernoverlege Priscilla Hilton. Foto: Kristiansand kommune

De omfattende smitteverntiltakene mot korona var årsak til at kikhoste gikk mye tilbake. FHI rapporterer at kikhoste har kommet tilbake etter lave tall under pandemien og at det har vært flere utbrudd denne vinteren.

-Tallene for Agder viser at i 2021 og 2022 hadde vi totalt 3 tilfeller, men 2023 var det 116 og så langt i år er 46 registrert. Før pandemien, i 2019, var det 135 tilfeller i Agder. FHI følger utviklingen nøye, sier smittevernoverlege Priscilla Hilton.

Dette er kikhoste

Kikhoste er en luftveisinfeksjon forårsaket av en bakterie. Den første uken får en symptomer som ved en forkjølelse, rennende nese og hoste, sjelden med annet en lett feber. Deretter får man en kraftig hoste, anfallsvis. Man kan få «kiking», kraftige innpust etter hosteanfall. Hosten kan vare i 1-2 mnd.

Kikhoste kalles «hundredagershosten».  Det er svært smittsomt, og for ellers friske folk først og fremst plagsomt.

-De som har risiko for alvorlig sykdom dersom de får kikhoste, er uvaksinerte eller delvis vaksinerte barn under 2 år. Andre i risiko er uvaksinerte barn, ungdommer og voksne som har medfødt hjertefeil, immunsvikt eller alvorlig astma, sier Hilton.

Små barn kan få så uttalt hoste at de får pustestopp, det kan bli en alvorlig luftveisinfeksjon med behov for innleggelse. I noen tilfeller kan pustestopp gi hjerneskade, og i sjeldne tilfeller kan komplikasjoner av infeksjonen gi en dødelig utgang. Dødsfall forekommer først og fremst hos spedbarn, men er svært sjeldent i Norge i dag.

Behandling

Dersom man starter opp antibiotikabehandling tidlig i forløpet bør man være hjemme i 5 dager, senere i forløpet er man mindre smittsom og man trenger ikke være hjemme etter igangsatt behandling.

-Dersom det er symptomer på kikhoste i husstander hvor man har personer i risikogruppene, bør man kontakte lege.  Da skal legen også vurdere om andre familiemedlemmer skal ha forebyggende antibiotikabehandling og fremskynde vaksine, sier smittevernoverlegen.

Sjekk om du er vaksinert

Vaksinen mot kikhoste gis i barnevaksinasjonsprogrammet ved 3, 5 og 12 mnd. Deretter i 2. og 10. klasse. Voksne anbefales ha et påfyll av kikhostevaksine hvert 10. år.

Hva du er vaksinert mot, kan du sjekke ved å gå på helsenorge.no og logge inn. Under «vaksiner» vil de stå hvilket år du fikk vaksine for kikhoste. I samme sprøytestikk får man beskyttelse mot kikhoste, difteri, tetanus og polio.

Dersom du er født før 1980 er barnevaksinene ikke registrert på helsenorge. Dersom man ikke finner noe på helsenorge.no, har man sannsynligvis ikke tatt vaksinen mot kikhoste de siste 10 årene. Registreringen startet i 2011.

Slik får du vaksine

Vaksine får du ved å henvende deg til kommunens vaksinasjonskontor i Gyldensløves gate 23.

Ta kontakt på tlf. 380 75707 for avtale. Du kan også ta kontakt med fastlegen, som kan skrive ut en resept og sette vaksinen på legekontoret.

Kontakt for media

Smittevernoverlege