Rekordmange nye miljøfyrtårn

Torsdag 25. januar fikk hele 33 private virksomheter og kommunale enheter tildelt Miljøfyrtårn-sertifikat. Miljøfyrtårn melder at dette er ny rekord, og i den siste tiden har det vært en sterk vekst i sertifiseringer i Kristiansand.

Alle miljøfyrtårnnmottakerne sammen med varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad.

Alle diplommottakerne samlet på ett brett sammen med varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad (midten foran). Foto: Kristiansand kommune

På diplomutdelingen ønsket administrerende direktør i Stiftelsen Miljøfyrtårn, Ann Kristin Ytreberg, velkommen, og overrakte sine varme gratulasjoner til alle.

Varaordfører i Kristiansand kommune, Charlotte Beckmann Finnestad, framhevet viktigheten av å fortelle andre om arbeidet som er lagt ned. På den måten kan det ha en positiv smitteeffekt på andre bedrifter.

Varaordføreren syntes også det var stor stas å få dele ut Miljøfyrtårn-diplomene, som et synlig bevis på at virksomhetene tar miljøansvar.

I Kristiansand kommune er det vedtatt at hele organisasjonen skal Miljøfyrtårn-sertifiseres. Høsten 2023 var det 12 kommunale enheter som ble sertifisert:

• Enhet for rehabilitering
  • Songdalstunet omsorgssenter
  • Arena aktivitetshus
  • Nodeland aktivitetshus
  • Hellemyr skole
  • Slettheia skole
  • Kulturarenaer
  • Familiens hus vest
  • Familiens hus Vågsbygd
  • Familiens hus øst
  • Familiens hus sentrum
  • Familiens hus Lund

Merethe Moy og varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad med miljøfyrtårn-sertifikat.

Enhetsleder Merethe Moy fra Familiens Hus tok imot Miljøfyrtårn-sertifikatet på vegne av Familiens Hus Vest. Utdeler var varaordfører Charlotte Beckmann Finnestad. Foto: Kristiansand kommune

Omfattende jobb

Merethe Moy er enhetsleder for Helse barn og unge, som er en del av Familiens hus i kommunen. Hun har deltatt i sertifiseringsprosessen av alle fem Familiens hus, som har blitt sertifisert med sine 20 avdelinger.
– Det har vært en omfattende jobb med innsats fra mange. Vi har vært ordentlig på hugget med god hjelp fra miljøvernenheten. Vi har oppdaget at vi faktisk har mye på stell allerede. Nå gjenstår jobben med å bevisstgjøre avdelingene på området og bidra til at Kristiansand blir en god miljøkommune, fremhever Merethe.

Alle representantene for Familiens Hus sammen med varaordføreren.

En blid og fornøyd miljøfyrtårngjeng fra Familiens Hus sammen med varaordføreren. Foto: Kristiansand kommune

Eget miljøutvalg

Fra Hellemyr skole kom det tre elever fra Miljøutvalget og tok imot Miljøfyrtårn-diplomet. Julia, Jan Erik og William fikk spørsmål fra varaordføreren om hva som hadde vært det kjekkeste å jobbe med i forbindelse med sertifiseringen. Jan Erik svarte at det aller gøyeste er når de kan gå inn til de andre klassene og ha opplæring i kildesortering!

Julia Holm Christiansen, Jan Erik Kvalheim Norheim og William Thorsen Førland fra Hellemyr skole sammen med varaordføreren.

Julia Holm Christiansen, Jan Erik Kvalheim Norheim og William Thorsen Førland fra Miljøutvalget på Hellemyr skole. Foto: Kristiansand kommune

Gratulerer!

Kommunen ønsker også å gratulere Assist Kristiansand AS, Skog og Varme AS, Agderbygg AS og Agderbygg Eiendom AS, Ufo SkanTraf, Pedersens Vaabenlager AS, The Event AS, Stay AS, Trollvegg Arkitektstudio AS, Egeland Rør AS – Kristiansand, TMJ Entreprenør AS, Washteam AS, Rørlegger Frigstad AS, Andås Bygg AS, Norkart AS (Kristiansand), ScanTurf AS, Forvaltningspartner AS, Toolsinvent AS, Landmåler Sør AS og Næringsmegleren AS med Miljøfyrtårn-sertifiseringen!

Ønsker din virksomhet eller bedrift å bli Miljøfyrtårn-sertifisert?

Informasjon om hvordan du går fram finner du på nettsidene til Kristiansand kommune og Miljøfyrtårn.

Les mer her om hvordan Slettheia og Hellemyr skole har arbeidet sammen med elevene for å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.