Åpning av Søgne skole- og idrettssenter

Lørdag 26. august feires Søgne skole- og idrettssenter. Det blir åpent hus, oppvisninger av kulturskoleelever og andre, hilsener fra to ordførere og snorklipping ved kunnskapsminister Tonje Brenna.

Bilde av Søgne skole- og idrettssenter.

Velkommen til offisiell åpning og omvisning på Søgne skole- og idrettssenter lørdag 26. august fra klokka 12.00.

Det nye skole- og idrettssenteret ble tatt i bruk i januar 2023, og rommer både Tangvall skole, Søgne videregående skole, kulturskole og idrettsbygg.

Senteret eies av Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune. Ungdomsskolen er dimensjonert for 300 elever. Den videregående skolen har plass til 600 elever.

Kantine, amfi, bibliotek og auditorium skal brukes både av ungdomsskolen, kulturskolen og den videregående skolen.

- Det blir superflott å vise fram det flottet bygget til alle som ønsker å se det til lørdag. Vi er glade for samarbeidet med Søgne videregående skole. Dette gir oss mulighet for sambruk av lokaler og lærerkrefter, og økt oppmerksomhet på mer praktisk undervisning, inspirert av yrkesfaglige utdanningsvalg, sier ungdomsskolerektor Elin Rekve.

Åpningsarrangementet skjer i amfiet, og varer fra klokka 12.00 til 13.00. Både Søgne Danseklubb og Søgne Skolekorps skal opptre. Det skal også elever fra Knuden kulturskole, som har fått egne lokaler i det flotte bygget på Tangvall.

Statsråd klipper snora

Før kunnskapsminister Tonje Brenna offisielt åpner skole- og idrettssenteret, vil fylkesordfører Arne Thomassen og Kristiansand-ordfører Jan Oddvar Skisland komme med hilsener.

Pinky leder åpningen

Det er kulturskoleelev Tobias Severinsen som skal lede åpningsarrangementet. Han er elev ved Knuden kulturskole. I sommer har tusenvis sett ham i rollen som Pinky i Kaptein Sabeltann-forestillingen i Dyreparken.

Omvisning og noe å bite i

Etter at det offisielle programmet er slutt, blir det åpent hus og mulighet til å se det nye skole- og idrettssenteret fra klokka 13.00 til 15.00. Det blir også servert kake og kaffe, og Slakter Eikestøl vil dele ut gratis grillpølser foran hovedinngangen.

Les mer om bygget hos Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune.