Trygghetsalarm

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm

KORT FORTALT

  • Ved hjelp av trygghetsalarm kan du raskt tilkalle hjelp dersom det oppstår en akutt situasjon.
  • Alarmen er enkel i bruk.
  • Trygghetsalarmen koster i dag 241 kroner i måneden. 

Hva er trygghetsalarm?

Trygghetsalarm er en alarm for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet i eget hjem. Hvis du utløser en trygghetsalarm, vil Responssenteret umiddelbart ta kontakt med deg og vurdere nødvendig oppfølging. Responssenteret er en kommunal tjeneste for mottak av trygghetsalarmer. Hvis det blir vurdert at det er behov for uttrykning kontakter Responssentret hjemmesykepleien. 

Alarmknappen kan du ha rundt håndleddet eller i en snor rundt halsen. Du må ha den på deg og trykke på knappen for å utløse alarmen. 

Hvordan søker jeg på trygghetsalarm?

Du søker trygghetsalarm ved å fylle ut et eget søknadsskjema som sendes til:

Kristiansand Kommune

Forvaltning og koordinering

Postboks 4, 4685 Nodeland

Søknadsskjema (pdf)

Søknadskjema (word)

Du kan også kontakte Innbyggertorg for å få hjelp til å søke. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Forvaltning og koordinering behandler søknaden og fatter vedtak.

Hva koster en trygghetsalarm?

En trygghetsalarm koster pr 01.01.2020 kroner 241 for hver påbegynte måned. Dette dekker vedlikehold og ettersyn av alarmen. 

Betalingssatser

Praktiske opplysninger i forhold til trygghetsalarm
  • Du må ha klar en ekstranøkkel når alamen skal moteres. Dersom du ikke har en ekstra nøkkel er det ikke mulig å få montert alarm.
  • Boligen din må merkes med husnummer eller navn.
  • Boligen din må ha fungerende mobil- eller internettdekning.
  • Alarmens rekkevidde er begrenset til boligen. 
  • Trygghetsalarmen vil bli installert av en tekniker som også sjekker at den virker som den skal.
Feil på alarm eller retur av alarm
  • Feil på alarmen kan meldes til Rehabiliteringsmottak og hjelpemiddelkoordinering
  • Trygghetsalarmen skal leveres tilbake til Rehabiliteringsmottaket og hjelpemiddelkoordinering når du ikke lenger har bruk for den. 
  • Trygghetsalarmen vil bli fakturert inntil den er tilbakelevert.
Flytting av trygghetsalarm

Dersom du skal flytte innad i kommunen må du kontakte rehabiliteringsmottak og hjelpemiddelkoordinering. Der vil du få informasjon om hvordan du skal flytte din trygghetsalarm.

Ved ønske om midlertidig flytting må forvaltningsavdelingen kontaktes minimum 1 uke før ønsket flytting. Flyttingen må være av en varighet på minimum 2 uker. 

Hvordan går jeg frem hvis jeg ikke forstår eller ønsker å klage på vedtaket?

Hvis det er vanskelig å forstå innholdet i vedtaket du har mottatt tar du kontakt med saksbehandler som har underskrevet på vedtaket.

Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket, kan du klage. Dette gjelder både dersom du er uenig i omfanget av vedtaket, eller hvis du har fått avslag på søknaden. 

Kommunen ved Innbyggertorg kan gi veiledning i hvordan du kan klage.

Klageskjema (pdf)

Klageskjema (word)

Utfylt Klageskjema sendes til kommunen, som vurderer saken på nytt. Dersom kommunen ikke tar klagen til følge, blir saken sendt til videre til Fylkesmannen for endelig avgjørelse.

Du kan henvende deg til Pasient- og brukerombudet dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om dine rettigheter som bruker eller pårørende.

KONTAKT