Aktuelt fra parkvesenet

Her kan du lese aktuelle nyheter og saker, som kan være av interesse eller betydning for deg.
    Trefelling på kommunale friområder
    Søknadsperioden for trefelling på kommunens friområder er fra 1. oktober til 1. desember 2023. NB: Fra og med høsten 2023 er det slutt på ordningen med at private kunne søke om å hugge ved i kommunens skoger.
    26.09.2023
  • nyhetsbilde
    Hva skal du gjøre hvis du kommer over et dyr som trenger hjelp
    Mattilsynet har en informativ side om hva du skal gjøre. Her får du vite hvilke situasjoner det er, og hva som kreves av deg. Du får også vite om du kan få dekket eventuelle utgifter til hjelpen.
    07.09.2023
  • nyhetsbilde
    Omlegging fra plen til eng
    Parkvesenet har etablert eng i Vabua på Lund. Her er det påvist 35 arter som har status som rødlistede.
    07.09.2023
    Ryddeaksjon
    Dugnadsdag skal være torsdag 3. august, og foregår i samarbeid med Bondelagene i Kristiansand.
    01.08.2023
  • nyhetsbilde
    Unngå spredning av fremmede arter fra hagen din
    Parkvesenet mottar i disse dager mange meldinger fra hageeiere som spør om råd om fremmede arter (tidligere kalt svartlistede). Spesielt er det mange som spør om planten parkslirekne.
    01.07.2023
  • Info om nye atferdsregler
    Frister det med en luftig overnatting i sommer? Hva med å bruke sommeren til å «henge rundt» i nærmiljøet?
    27.06.2023
  • nyhetsbilde
    Oversikt over planter som rådyr ikke liker
    Kommunen får en del henvendelser fra hageeiere som plages av at beitende rådyr spiser opp hageplanter.
    07.05.2023
  • nyhetsbilde
    Høring - endring av minsteareal for hjort og rådyr
    Hjortebestanden øker raskt i Agder. For å møte denne bestandsøkningen og unngå påkjørsler og beiteskader i jordbruk og skogbruk, ønsker Kristiansand kommune å redusere minstearealet for hjort fra dagens 5.000 daa til 3.000 daa.
    07.04.2023
  • nyhetsbilde
    Tid for hekking i sjøfuglreservatene
    Vi minner om at forbudet mot å gå i land og ferdes i sjøfuglreservatene langs kysten i Agder, trer i kraft fredag før palmesøndag.
    17.03.2023
  • Revisjon av atferdsregler
    Søgne, Songdalen og Kristiansand har blitt én kommune, og da er det nødvendig med nye felles regler.
    07.03.2023
  • Grevling i hagen eller nærområdet?
    Grevlingen er en meitemarkspesialist og den finner mat i blant annet hager og parker. Små, sylindriske hull eller krafsing i plenen avslører at den har vært på nattlig besøk.
    07.03.2023

Parkvesenet