Omlegging fra plen til eng

Parkvesenet har etablert eng i Vabua på Lund. Her er det påvist 35 arter som har status som rødlistede.

Flere gressplener som Parkvesenet tidligere har klippet, skjøttes nå som eng. Dette bidrar til økt naturmangfold. Nasjonal pollinatorstrategi ble utabeidet og lansert 29.06.2018. Formålet med strategien er å sikre levedyktige bestander av villbier og andre pollinerende insekter. Alle samfunnssektorer har et selvstendig miljøansvar. Parkvesenet har derfor etablert flere områder med redusert klippefrekvens, med mål om å øke artsmangfoldet vesentlig.

Skjøtselsmetode

Slåttemark bør slås sent som sommeren, normalt ikke før 15. juli, helst senere. Det slås i hovedsak en gang per sesong. Plantene må få tid til å blomstre og sette frø, slik at insekter som lever på plantene rekker å fullføre utviklingen før enga klippes. Plantematerialet bør ligge på bakken å tørke til det slipper frøene. Det må deretter fjernes fra enga, for å unngå at næringsstoffene tilbakeføres til jorda. Denne metoden er gjennomført på flere av grøntanleggene i kommunen. Metoden krever at gjødsling og bruk av plantevernmidler reduseres eller unngås.

Det er også viktig for insektene at vi tar vare på noe naturlig vegetasjon i området. Selje og vier, bringebærkratt, hule trær og urter som stornesle og tistler, er svært verdifulle for insektene. Død ved kan noen steder få ligge igjen på bakken, til nytte for insekter og sopp. Det kan klippes stier i engene eller lages felt med blomstrende urter.

Ramsløk i eng

Parkvesenet  har flere steder latt gresset gro. Ramsløk i blomst. Foto: Jarle Bakken

Lokalisering og type frø

Skrinne bakker/enger er godt egnet til blomstereng.

Det skal benyttes lokale eller regionalt tilpassete frøblandinger, ikke frøblandinger med utenlandske arter som ikke er tilpasset våre insekter.

Naturmangfold

Parkvesenet har lagt om deler av plenen i Vabua på Lund til eng. Dette har ført til økt forekomst av både fugler, sommerfugler, blomsterfluer, veps, edderkopper og karplanter i området.

Rødknapp med humle i Vabua

Rødknapp med humle i Vabua. Foto: Frank Strømmen.

Mørk messingblomsterflue på Perikum

Mørk messingblomsterflue på perikum i Vabua. Foto: Frank Strømmen

Marimjellerutevinge i Vabua

Marimjellerutevinge i Vabua. Foto: Terje Sødal