Høring - endring av minsteareal for hjort og rådyr i Kristiansand kommune

Hjort

Hjortebestanden øker raskt i Agder. For å møte denne bestandsøkningen og unngå påkjørsler og beiteskader i jordbruk og skogbruk, ønsker Kristiansand kommune å redusere minstearealet for hjort fra dagens 5.000 daa til 3.000 daa. Innvandringen av hjort til kommunen skjer i hovedsak fra vest. I deler av Rogaland og vestre del av Agder er minstearealet på hjort langt lavere enn i Kristiansand. Farsund kommune foreslår å ha 1.300 daa i 2022, Lyngdal og Lindesnes vil ha 2.000 daa. På tross av dette øker hjortebestanden.

Avskytingen av hjort i Kristiansand har økt fra 4 dyr i 2010 til 54 dyr i 2021. Erfaringen fra kommunene i vest er at hvis man venter for lenge med å redusere minstearealet, risikerer man en bestandsvekst som er større enn ønskelig i forhold til beiteskader og dyrenes kondisjon.

Kommunen har fått henvendelser fra bønder i Finsland, Ålefjær og Tveit med ønske om skadefelling, eller økt ordinær avskyting av hjort pga. beiteskader på dyrka mark.

Rådyr

Rådyrbestanden i kommunen, særlig i kystnære områder, er stor. Dagens minsteareal for rådyr er 500 daa på fastlandet, 100 daa på Flekkerøy og 50 daa på øvrige øyer. Kommunen ønsker å redusere minstearealet til 300 daa på fastlandet. Øyene forblir uendret.

Kristiansand er sammen med Arendal den kommunen i Agder med flest påkjørsler av rådyr. I 2020 ble det registrert 163 utrykninger på rådyr av kommunens Fallviltgruppe. I 2021 var det 165 utrykninger. De fleste utrykningene er etter påkjørsel av motorkjøretøy. 118 av utrykningene i 2020 resulterte i avliving eller funn av dødt dyr. I 2021 var tallet 124.

Kommunen får også en del henvendelser om sjenerende beiting av rådyr på gravplasser og i private hager.

I et forsøk på å redusere særlig påkjørsler av rådyr, ønsker kommunen å redusere minstearealet slik at flere dyr kan tas ut i ordinær jakt.

Minstearealet for elg på 4.000 daa foreslås videreført, da det virker som om det er god kontroll på elgbestanden.

Endringene i minsteareal vil gjelde fra 15.03.2022.

Frist for å komme med merknader er 21.02.2022.

Merknadene sendes til:  postmottak@kristiansand.kommune.no

Merkes med saksnummer 2022000478.