Vil du være arkitekt for en dag?

I fjor var hele 1400 personer innom Rådhuskvartalet under Barnas arkitekturdag. Arkitekt og byplanlegger Gisela Nilsen håper på like stor oppslutning når årets dag går av stabelen 14. oktober.

Arkitekt og byplanlegger Gisela Nilsen ved Jan Freuchens kunstverk som kan ses inne på Rådhuskvartalet.

Jan Freuchens kunstverk «Rundtforbi/oppigjennom» som består av en mengde miniatyrbilder fra Kristiansand-området i ulike tidsepoker er verd en nærmere titt. Under Barnas arkitekturdag kan du i tillegg høre kunstneren selv fortelle om kunstverket, opplyser Gisela Nilsen. (FOTO: Kristiansand kommune).

– Vi håper jo på flest mulig. Veldig gøy at det er en del nye aktiviteter i år, sier arkitekten. I fjor ble det satt publikumsrekord for den populære arkitekturdagen, som har blitt arrangert av Plan og bygg i Kristiansand kommune siden 2018. Små og store strømmet til Rådhuskvartalet og området rundt for å være med på legoverksted, konstruksjonslek, kunstvandring, grafittikurs og oppdagelsesferd i domkirka, for å nevne noe.
– Det er jo en årstid da det ikke skjer så veldig mye, det er gratis, og så er det jo veldig mye forskjellig man kan gjøre, da, påpeker Gisela Nilsen.

Barnas Akitekturdag 2022 92.jpg

Enda flere aktiviteter

Den populære planhinderløypa, hvor barna kan krype, høre, tegne, balansere og skli seg gjennom den lange veien i en planprosess fram til en ferdig reguleringsplan, vil være på plass. Du kan også bygge ispinnehus under veiledning av en ekte byggesaksbehandler eller delta på tegneserieverksted. Eller frister det å designe Jens Bjørneboes plass med hjelp av kunstig intelligens? Men det er mer. For programmet er enda mer omfattende enn i fjor. Blant annet vil flere aktiviteter foregå utendørs.
– I år ønsker vi å sette byrommene, og spesielt Jens Bjørneboes plass, i fokus og ta hele plassen i bruk. Her vil det være mulig å prøve både skateboard og sykkelrampe, og en betongskulptur du kan ligge på for å innta byen med alle sanser, forteller Gisela. I tillegg blir det bruskasseklatring på torvet og grafittiverksted i Kirkegata.

Barnas Akitekturdag 2022 20.jpg

Ungdomsskoleelevenes parkmodeller

Når vi er inne på kunst; inne i rådhuskvartalet kan du følge kunstner Jan Freuchen når han forteller om kunstverket «Rundtforbi/oppigjennom» som strekker seg helt fra kjelleren til 4. etasje. I rådhuskvartalet kan du også se hvordan ungdomsskoleelever i Kristiansand ser for seg at parken i den nye bydelen Lagmannsholmen kan brukes om høsten og vinteren.
– Midt i den nye bydelen skal det bli en stor park. Men det er alltid fint vær på alle illustrasjoner og mulighetsstudier, så oppgaven har vært «hvordan lage aktiviteter i parken om høsten og vinteren når det regner og blåser», forklarer Gisela Nilsen. Resultatet kan du se på rådhuset 14. oktober. Modellene blir stående i to uker etter arkitekturdagen.

Tegningen er en illustrasjon av aktivitetene Knuden og kulturskolen tilbyr under Barnas arkitekturdag.

På Knuden kan du prøve deg som byggmester med gigasvære puteklosser eller skape kreativ arkitektur med gøye materialer, inspirert av ekte arkitekter. (ILLUSTRASJON: Seil arkitekter as)

Puteklossbygging på Silokaia

Har du lyst til å ta en prat med plan- og bygningssjef Venke Moe eller barn og unges representant Helge Eiken, da treffer du begge i arkitekturcaféen i Rådhuskvartalet. En liten rusletur unna, nærmere bestemt i Knudens lokaler på Silokaia kan du prøve deg som byggmester med gigasvære puteklosser, eller skape kreativ arkitektur med gøye materialer. Her er det bare å slippe fantasien løs. Og det du lager kan du enten ta med deg hjem, eller du kan bidra til en spennende utstilling på Knuden.
Høres dette gøy ut? Da er det bare å ta turen til byen lørdag 14. oktober.

Mange samarbeidspartnere

Gisela Nilsen takker alle som stiller opp og hjelper til med planlegging og gjennomføring av dagen.
– Vi tror det blir en kjempegøy og lærerik dag for alle, og håper riktig mange lar seg friste til å delta på noen av arrangementene, sier hun.

Dette er årets samarbeidspartnere:
Sykkelguttane – Sørlandet klatresenter – Lama rullebretthandel – Kristiansand domkirke – Alma Eik og Loop by Laura – Kunstsilo – Knuden – Seil Arkitekter – LÉVA Urban Design – Sandra Norrbin – Johanne Hestvold – Jan Freuchen – Steinerskolen – Kristiansand kommune: Parkvesenet – Ingeniørvesenet – Klima og arealutvikling – Kultur og innbyggerdialog

Og husk:

• Alle arrangementer er gratis og åpne for alle!
• Alle aktiviteter forutsetter at barn er i følge med en voksen.
• Det vil bli tatt bilder og videoopptak under arrangementet.

Se hele programmet her

Les mer om Barnas arkitekturdag på denne siden

Lenke til Facebook-arrangement

FORSIDEBILDE: I år vil Jens Bjørneboes Plass være åsted for flere av aktivitetene på Barnas arkitekturdag. Her kan du prøve både skateboard og sykkelrampe, og en betongskulptur du kan ligge på, forteller arkitekt og byplanlegger Gisela Nilsen. (FOTO: Kristiansand kommune).