Trenger bolig til 530 nye flyktninger

530 nye flyktninger skal bosettes i Kristiansand i år og kommunen trenger innbyggernes hjelp til å finne nok boliger. Alle som kan leie ut oppfordres til å vurdere å leie ut til flyktninger.

Hanes-KRT-17120-Foto_Kjell_Inge_Søreide.jpg

Dronefoto over Hånes med Hamresanden, Kjevik og Lauvåsen i bakgrunnen. Foto: Kjell Inge Søreide.

Formannskapet besluttet onsdag å si ja til anmodningen fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet IMDi  om å bosette 530 flyktninger i 2023. Bakgrunnen for det høye tallet er prognoser som viser at det vil komme 35 000 flyktninger til Norge i år.

Brorparten ukrainere

Viktigste grunn til det høye tallet er krigen i Ukraina, og brorparten av flyktningene vil være ukrainere.

-Det er en utfordring å skaffe nok boliger. Nettopp derfor ønsker vi å si til innbyggerne at vi har behov for boliger, sier Hans-Petter Breistein som enhetsleder i Forvaltning og koordinering i kommunen.

Meld inn tilbud om bolig her

-Det er stor vilje til å hjelpe blant innbyggerne. Vi prøver å gjøre det lettest mulig å melde inn mulige boliger, sier Breistein.

Behov gjennom hele året

Flyktningene vil kommer gjennom hele året. Derfor vil kommunen være på jakt etter boliger gjennom hele året.

-Innbyggerne må tenke på oss også om de får en bolig ledig høst. Vi har behov for boliger i alle størrelser, fra leiligheter for enslig person til familier med flere barn, sier Breistein.

Kommunen har i 2022 bygget opp kapasiteten til å bosette og følge opp et stort antall flyktninger. Utfordringene ligger nå altså i hovedsak i å skaffe boliger. Det ventes totalt å bli behov for i overkant av 100 boliger i løpet av året.

Les saken som gikk i formannskapet her

Kontakt for media

Hans Petter Breistein