Oppdatert koronavaksine klar

FHI anbefaler en del grupper å ta en oppfriskningsdose mot korona. Fra og med onsdag 13. september er det mulig å vaksinere seg med en oppdatert koronavaksine.

Bildet viser assisterende kommuneoverlege Priscilla Hilton.

Assisterende kommuneoverlege Priscilla Hilton.

– Det er ifølge FHI en høstbølge med Covid-19 under utvikling. Man ser noe økning i antall som innlegges i sykehus med korona. I Kristiansand skal vi vaksinere med den oppdaterte koronavaksinen Comirnaty Omicron XBB.1.5. Vi ventet vaksinen først i neste uke, men fikk onsdag morgen beskjed om at den var kommet fram. Vaksinen dekker en undervariant av omikron og gir god beskyttelse nye omikronvarianter, sier assisterende kommuneoverlege Priscilla Hilton.

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler disse gruppene å ta en oppfriskningsdose i høst:

• Personer i aldersgruppen 65 og eldre
  • Sykehjemsbeboere
  • Personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • Gravide i 2. og 3. trimester
  • Ungdom mellom 12 og 17 år med alvorlig grunnsykdom
  • Barn 6 måneder-11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer det som viktig

Mer info hos FHI

Klinikken Sørover

Det er fortsatt gratis å bli vaksinert mot korona.

Kommunen har ikke lenger et eget senter for koronavaksinering, men har inngått avtale med vaksineklinikken Sørover i Kristiansand sentrum.

Det bør ha gått minst 6 måneder siden du tok forrige koronavaksine og minst 4 måneder siden du sist hadde korona før du tar oppfriskningsdosen.

Kontaktinformasjon

Vaksineklinikken Sørover ligger i Kirkegata 22 i Kristiansand sentrum. Vi anbefaler at du bestiller time på nettsiden eller www.sorover.no eller ved å ringe 38 04 31 35. Du kan også sende spørsmål post@sorover.no.

Ta kontakt på 41 50 82 86 for å avtale hjemmevaksinering hvis du av helsemessige årsaker ikke kan komme til vaksinering.

Influensavaksine

Fastlegene vaksinerer mot influensa som tidligere. Fra 10. oktober har det også vært mulig å få ta korona- og influensavaksine samtidig på Sørover.

Influensavaksinering dekkes av pasienten, mens koronavaksinering er gratis.

Kontaktperson for media

Assisterende kommuneoverlege Priscilla Hilton: 90 98 22 44.