Kommunens miljøpris 2023

Vi er på jakt etter kandidater til Kristiansand kommunes miljøpris. Kjenner du noen som har fremstått som et godt eksempel for andre, og som har vist nytenkning når det gjelder klima- og miljøarbeidet?

To av jurymedlemmene til miljøprisen

Juryleder Ole Magne Omland (t.h) og medlem av jury/klimarådgiver Lars Verket er klar for å ta i mot gode forslag til Kristiansands miljøpris for 2023. Foto: Kristiansand kommune

Miljøprisen skal inspirere og heie frem nye ideer som kan bidra til å redusere klimagassutslipp og ta vare på natur. Prisen er også ment som en motivasjon for nytenkning i kommunens eget klima- og miljøarbeid, og er blitt delt ut siden 2013. Miljøprisen består av en plakett og et pengebeløp på 50.000 kroner.

Kjenner du en grønn ildsjel som fortjener kommunens miljøpris? Send oss ditt forslag på kandidater innen 15. april. Du trenger bare å nominere en person/org/prosjekt en gang, så vurderer juryen hvilket forslag som er best. Det gjelder altså ikke å få flest stemmer.

Utdeling på Kilden

Miljøprisen 2023 deles ut 5. juni under åpningen av Miljøuka på Kilden. Der skal vi fylle hele Teatersalen og ha en flott åpningsfest med foredrag av Maja Lunde og konsert med Marte Wulff.

- Å dele ut Miljøprisen er en flott start på Miljøuka. Mange gjør en stor innsats for klima- og miljø i hverdagen, og de fortjener oppmerksomheten. Derfor håper vi på mange gode forslag, sier klimarådgiver Lars Verket.

Frist for å sende inn forslag er 15. april 2022.

Miljøuka har fått en solid status i kommunen, og mange vil bidra med arrangementer. I 2022 var det over 40 arrangementer i løpet av uka, og vi har allerede begynt å fylle opp arrangementskalenderen for i år.

Søgne dykkerklubb fikk prisen i fjor

- Søgne dykkerklubb er ledende i landet innen sitt område av miljørydding. De bidrar til å rydde opp etter folk som har kastet fra seg store ting og etterlatte redskaper og «spøkelser» på havets bunn. Ikke bare i sjøen rundt Kristiansand, men hjelper også andre kommuner og i samarbeid med andre i Norge. De er et forbilde både på Agder og nasjonalt, sa juryleder Ole Magne Omdal i juryens begrunnelse fra 2022.

Kontaktinfo

Har du spørsmål om milkøprisen kan du kontakte klimarådgiver Lars Verket på e-post: lars.verket@kristiansand.kommune.no

Les mer om miljøprisen her