Endelig valgresultat klart i Kristiansand

De siste forhåndsstemmene er talt opp og valgoppgjøret er godkjent.

Det nye bystyret

Fristen for sent innkomne forhåndsstemmer var tirsdag 12. september klokken 17.00. Disse stemmene er nå talt opp og valgstyret har behandlet tvilsomme stemmegivninger/sedler før valgoppgjøret ble godkjent.

Lenke til valgstyrets møtebok finner du under bildet.

1500_valkgurne foto Tore Fjeld.jpg

Valgresultatet er klart i Kristiansand. Illustrasjonsfoto: Tore Fjeld/Valgdirektoratet

Valgoppgjør for Kristiansand kommune

Valgoppgjør – Valgstyrets møtebok (PDF)

I valgoppgjøret blir resultatet fra opptellingen regnet om til fordeling av representanter. Valgoppgjøret viser dermed hvor mange representanter partiene får og hvilke representanter som er valgt inn i det nye bystyret.

Valgresultater.no

Alle valgresultater finner du på nettsiden Valgresultater.no i lenken under:

Valgresultater (ekstern lenke)

Her kan du blant annet filtrere resultater for fylke, kommune og valgkrets (i bydeler). Du kan også se hvor mange som har forhåndsstemt, og hvor mange stemmer og mandater det enkelte parti har fått. I tillegg finner du valgresultater fra forrige kommunestyre- og fylkestingsvalg.

Nytt bystyre konstitueres 11. oktober

Bystyret vedtok i april 2022 å redusere antall representanter i bystyret fra 71 til 57. Det betyr at det nye bystyret består av 57 representanter.

Det nye bystyret konstitueres i møte onsdag 11. oktober klokken 17.00

For media