Tall Ships Races til Kristiansand i 2025

Kristiansand blir vertshavn for Tall Ships Races i 2025. Opp mot en halv million mennesker var med på folkefesten forrige gang arrangementet var i Kristiansand, i 2015.

TSR20252.jpg

Kommunalsjef Marianne Tronstad leder arbeidet med å forberede og lede prosjektet i forbindelse med Tall Ships Races i Kristiansand 2025. Både hun, ordfører Jan Oddvar Skisland og Trond M. Backer, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, er veldig fornøyd med at Kristiansand blir vertsby i 2025.

– Det er veldig stas at Kristiansand, som hjemby for en av de tre store seilskutene i landet, får Tall Ships Races i 2025. Dette blir en kjempesamling av mennesker i byen vår, og det var en suksess både i 2010 og 2015. I 2015 ble det vurdert at det aldri har vært så mange mennesker i Kristiansand på så få dager. Et sted mellom 400 000 og 500 000 mennesker besøkte arrangementet den gangen, fortalte ordfører Jan Oddvar Skisland da han offentliggjorde 2025-nyheten.

Han takket for et godt samarbeid med næringslivet, som så langt har forpliktet seg til å bidra med 5,6 millioner kroner fordelt på penger, varer og tjenester.

– Det er lenge til 2025, så jeg syns det er imponerende at næringslivet allerede nå har forpliktet seg, sa ordføreren.

– Dette er en veldig gledelig nyhet. Dette bekrefter vår posisjon som en av Norges mest attraktive destinasjoner, sa Trond M. Backer, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Han ser fram til nok en folkefest for alle, og sier at arrangementet også er viktig for å tiltrekke seg mange turister.

– At Tall Ships Races kommer hit er et resultat av nok et bra samarbeid mellom næringslivet og det offentlige. Økt fokus på Kristiansand er viktig for næringslivet, som tror de skal få igjen for investeringen, sa Backer.

Bystyret vedtok i juni å søke om å bli vertshavn i 2025 til tross for at det på det tidspunktet manglet litt sponsorstøtte satt opp mot målet på seks millioner kroner fordelt på penger, varer og tjenester. Kommunen skal betale inntil åtte millioner kroner i direkte støtte til arrangementet.

– Tall Ships Races varer fra begynnelsen av juli til midten av august, og vi har søkt om å være siste havn.  Svaret på det får vi i løpet av november 2022, sier Marianne Tronstad.

SorlandetTSR.jpg

Fullriggeren Sørlandet og 78 andre skuter var med på Tall Ships Races i 2015.