Leve hele livet i koronatider

Vi i den regionale støttegruppa har fått et oppdrag både i gode og onde dage å informere, motivere og spre gode ideer til kommunene i vårt fylke.

Alle snakker om: avstand, antibac, karantene.

Hva skal vi gjøre, hvordan skal vi få leve gode og meningsfulle dager i disse koronatidene. Vi er jo i risikogruppa.

Bildet: Stein Torgersen

«Leve hele Livet» har 5 innsatsområder.

I disse dagene er jeg spesielt opptatt av Aktivitet og Fellesskap. Bevegelsesfriheten er redusert, mange har besøksforbud, og våre vanlige møteplasser er stengt. Hva gjør vi?

Her er noe fra meg og som kanskje kan bli en start for deg:

Aktivitet.

Leser i «boka vår». Alle eldre bør ha tilbud om minst en times aktivitet hver dag med bakgrunn i egne interesser og ønsker.

Har nettopp sett og lest om den britiske krigsveteranen (99år) som gikk 100 runder med rullatoren i hagen og samlet inn 150 millioner til helsevesenet.

På NRK, Distriktsnyhetene hadde Jon Gelius en reportasje om to eldre damer som hadde daglige trimøvelser i leiligheten.

Mandag 19.april leser jeg i Fædrelandsvennen. Ole Petter Hjelle har skrevet boka «Leve til du blir 100». Han foreslår Sju nøkler til et godt liv. Punkt 2.Vær fysisk aktiv. To gåturer a 10 minutter har samme effekt som en tur på 20 minutter. Det er aldri for sent å begynne et aktivt liv.

Som jeg har nevnt til noen tidligere er jeg med i gruppa «Glade gutter på sykkel». Vi er selvfølgelig aktive også i koronatider. Hver mandag er det «Koronatur». Den gjøres mest individuelt på sykkel eller beina og vi følger statens avstandsregler. Alle melder fra om sin «Koronatur», så vi vet hvordan flokken har det.. Resultatet mandag 20.april ble 800,18 km for gjengen på 25 gutter i alderen 70 -85 år.

Felleskap.

Punkt 7 i Sju nøkler til et godt liv lyder: De nære og gode relasjoner til menneskene rundt deg påvirker livslengde og livskvalitet i enda større grad enn både kosthold og trening.

I koronatider som hindrer folk å være sammen har jeg funnet god mening i dette: Når vi nå ikke kan ringe på hos folk, kan vi i stedet ringe til.

I vår digitale verden kan vi både se og snakke med hverandre. Vi kan bruke Messenger, Skype og Facetime. Kanskje vi eldre som ikke kan alt det nye, kan be om hjelp fra ungdommen.

Mitt forslag til alle sykehjem og omsorgsboliger. Installer nett og skaff Ipad. Da kan pasientene få «besøk» av sine nærmeste.

Hver lørdag har vi familieselskap på nett med deltakere fra inn- og utland. Sist var vi 17 små og store til stede. Det ble servert mye «lørdagsgodterier». Høydepunkter var dagens Kahoot. De unge fikser det opplegget.

Ønsker dere alle gode arbeidsdager for folk som trenger din innsats!

Stein Torgersen