ABC-opplæring i Kristiansand kommune

ABC-opplæringen er en del av kurstilbudet til ansatte i Kristiansand kommune. Opplæringen består av flere ulike permen med ulike fagtema.

Hva er ABC-opplæringen?

Nasjonalt senter for aldring og helse er eier av ABC-opplæringen.

ABC-opplæringen er en opplæring innen helse- og omsorgsfag som tilbys som et kompetansehevende tiltak for ansatte i kommunen. Opplæringen er basert på temahefter, refleksjonsgrupper og fagseminar. Det stilles ingen krav til grunnkunnskap, og du må ikke ta eksamen. Alle kan delta og du får tilsendt kursbevis når kurset er fullført og godkjent.

Informasjon om ABC-opplæringen

De ulike kompetanseområdene

Når begynner ABC opplæringen?

ABC opplæringen legges opp parallelt med et skoleår. Det vil si at vi starter nye ABC permer hver høst. Vi har faste ABC uker hvert år. Oppstartsseminarer (fagseminar 1) blir satt opp på høsten i uke 36,37 og 38, og oppfølgingsseminarene (fagseminar 2) blir satt opp i uke 10,11 og 12 påfølgende år.

Datoer for fagseminar

Hvordan bli med på ABC opplæringen?

Hvis du ønsker å lese en ABC-perm må du ta kontakt med din avdelingsleder. Ta gjerne kontakt med ABC-kontakt Irene Larsen Linjord om du trenger mer informasjon i forhold til hvilken perm som kan passe for deg.

Alle påmeldinger må godkjennes av nærmeste leder. Når du har fått godkjenning til å lese en perm må du selv melde deg på via kursportalen i kommunen. Du kan også følge med på Innafor om seminarene er lagt ut for påmelding.

Påmelding til Oppstartsseminarene (fagseminar1) skjer på våren og innen 1 juli.

Elektronisk påmelding

Vi bruker elektronisk påmelding til ABC seminarene. Du finner kurset på Kursportalen. Der finner du oversikt over alle kursene i kommunen. De publiseres kronologisk i forhold til dato så det kan hende du må bla litt nedover.

Når du finner Fagseminar 1 (oppstartsseminaret) knyttet til den permen du skal lese trykker du på knappen Logg inn og meld deg på. Hvis du har allergier eller andre hensyn vi må ta for at du skal kunne gjennomføre seminaret, er det viktig at du opplyser om dette. Du vil motta en påmeldingsbekreftelse på mail.

Hvis du har meldt deg på et seminar men ikke ønsker å delta likevel. Da kan du enkelt melde deg av seminaret selv.

Du trenger ikke melde deg på Fagseminar 2. Det går automatisk og du vil motta en mail når du er påmeldt.

Mangler du seminarer eller gruppesamlinger for å få godkjent kurset?

Begge fagseminarene er obligatoriske for å få godkjent kurs og motta kursbevis. Hvis du mangler ett eller begge seminarene må du ta kontakt med din leder å få godkjent at du kan møte på oppstartsseminaret påfølgende høst og/eller vår. Deretter må du sørge for å melde deg på elektronisk på Kursportalen.

Husk å opplyse i påmelding om du kun skal ta seminaret og ikke skal være med i ABC-gruppe. Du trenger ikke å lese heftene om igjen.

Hvis du mangler ABC-gruppe samlinger må du ta kontakt med ABC-kontakten. Vi vil da prøve å finne en gruppe du kan følge slik at du får godkjent og får kursbevis.

ABC-kontakt i Kristiansand kommune

Irene Larsen Linjord