Jeg vil være en sunn og aktiv senior

Vi snakker ofte med seniorer som ønsker hjelp til å komme i gang med ulike former for trening og aktivitet. Frisklivssentralen har egne treningsgrupper for seniorer, og god kjennskap til andre aktuelle tilbud i området. Sjekk også ut Aktiv Senior som har et spennende og variert tilbud for kommunens seniorer.

Sterk og stødig treningsgrupper for seniorer

Visste du at en 80-åring er like trenbar som en 30-åring? Regelmessig bevegelse er medisin som kan hindre plager. Har du en sterk kropp, har du overskudd til å mestre hverdagens gjøremål. Det er aldri for seint å begynne!

Målgruppe:

• Seniorer som
    begynner å bli litt ustø
  • går uten hjelpemidler innendørs
  • kommer seg til og fra tilbudet på egenhånd
  • kan ta imot instruksjon

Hvor?
Det finnes 31 forskjellige Sterk og stødig treningsgrupper i Kristiansand kommune. Gruppene trener i ulike lokaler som er spredt rundt i hele kommunen. Kontakt oss på telefon 38 07 95 55 for å finne den gruppen som er mest aktuell for deg.

Treningen fokuserer på styrke og balanse.
Øvelsene tar utgangspunkt i forskning på hva som er viktig for å holde seg sterk, stødig og selvstendig lengst mulig. Vi anbefaler alle deltakere å supplere gruppetreningen med minimum en hjemmetrening. Her finner du en video du kan bruke når du trener hjemme: https://vimeo.com/429571936/02989fe7a5

Treningen ledes av kvalifiserte frivillige instruktører.
Instruktørene får kvalifiseringskurs, opplæring, jevnlig veiledning av fysioterapeut, samt årlig førstehjelpskurs. Dersom du opplever at tilbudet ikke passer for deg, har Frisklivssentralen god oversikt over andre aktuelle treningstilbud for seniorer.

Påmelding:
Du må melde deg på for å være med i en Sterk og stødig-gruppe. Det gjør du ved å ringe Frisklivssentralen på telefon 38 07 95 55.

Pris/betaling:
Årskort for 2023: 500 kr