Kristiansand kommunes anskaffelser som overstiger kr 100 000 ekskl. mva. er underlagt lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Dette innebærer at vi må gjennomføre en konkurranse for alle anskaffelser som overstiger kr 100 000 ekskl. mva. Jo større verdi på det som skal anskaffes, jo strengere er regelverket for gjennomføringen av anskaffelsen.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) oppsummerer det gjeldende regelverket her. For Del I-anskaffelser inviteres som regel minimum tre leverandører til å levere tilbud. Ved Del II- og III-anskaffelser publiseres konkurransene i Doffin, Norges database for offentlige innkjøp, og blir dermed tilgjengelige for alle.
Kristiansand kommune bruker Mercell som konkurransegjennomføringsverktøy. All kommunikasjon og innlevering av tilbud skjer elektronisk via dette verktøyet. Leverandører må opprette en bruker hos Mercell for å kunne delta i konkurranser.
For leverandører av bygg- og anleggstjenester.
Ønsker du å tilby en løsning som kommunen kan ha behov for?
Vi er nygjerrig på nye varer eller tjenester som kan forbedre Kristiansand kommunens tjenester i en stadig utviklende verden. Har du en løsning som vi kan ha nytte av, ønsker vi derfor å høre fra deg. Send gjerne en henvendelse til post.innkjop@kristiansand.kommune.no.
Vi ønsker å sikre korrekt behandling av dine fakturaer og unngå forsinkelser. Her får du en veiledning for hvordan du som leverandør skal merke og sende fakturaer til oss.
Leverandører som sender faktura til kommunen må sikre at fakturaen er i henhold til kommunens standard, som er beskrevet under.
Krav til elektronisk faktura
Fakturaer skal være merket med enten ordrenummer fra vårt eHandelssystem eller enhetens ansvarsnummer. Merkingen på fakturaen skal være som beskrevet under.
1. Ordrenummer (fra eHandel):
2. Ansvarsnummer (dersom ordrenummer mangler):
3. Bestillerinformasjon:
For leverandører som kommunen ikke har innkjøpsavtale med gjelder 30 dagers betalingsfrist. For leverandører som kommunen har innkjøpsavtale med gjelder egne betalingsbetingelser. Forfallsdato som avviker fra dette kan bli overstyrt og endret.
Fakturaer skal sendes til følgende adresse:
Kristiansand kommune
[Enhetens navn]
Fakturamottak, Postboks 1044
4682 Søgne
Fakturaen må også merkes med leveringsadressen for varen.
Dersom en faktura må korrigeres, skal det utstedes en kreditnota og deretter en ny korrekt faktura som følger gjeldende krav. Kommunen forbeholder seg retten til å avvise fakturaer som ikke oppfyller kravene til format, innhold, merking eller betalingsbetingelser.
Ved spørsmål om fakturering, kontakt kommunen for veiledning. Dette sikrer rask og korrekt behandling av dine fakturaer.
Spørsmål om faktura kan rettes til:
Post.regnskap@kristiansand.kommune.no