Primærkontakt

Alle beboere som får langtidsplass på et omsorgssenter får tildelt en primærkontakt og en sekundærkontakt.

Primærkontakten skal bidra til at beboer og pårørende kan oppleve trygghet og en hverdag med kontinuitet og forutsigbarhet, ved at de har en fast person å forholde seg til.

Primærkontakten skal kjenne til beboerens ressurser og behov, bidra til personsentrert omsorg - og ikke minst bidra til god samhandling og kommunikasjon med pårørende.

Alle beboere og deres nærmeste pårørende skal vite hvem som er deres primær- og sekundærkontakt, og hvilke oppgaver som tilfaller disse funksjonene. Det er avdelingsleder som har ansvar for tildelingen.

Primærkontakten er ofte helsefagarbeider, og har hovedansvaret for den daglige oppfølgingen og kontakten opp mot pårørende.

Eksempler på oppgaver:

  • Tar kontakt med tidligere hjemmesykepleie/pårørende, og innhenter opplysninger om beboer.
  • Innkomstsamtale med kartlegging av ønsker og behov. «Hva er viktig for deg?»
  • Avklarer forventninger fra pårørende og hva kan de forvente fra pleiepersonalet.
  • Følger opp beboerens behov for tannlege, frisør, fotpleie o.l. (avtaler med pårørende om de kan følge v/ behov).
  • Er i dialog med pårørende slik at nødvendige klær og hygieneartikler blir kjøpt inn.
  • Ernæringskartlegging og evt. ernæringsplan i samarbeid med sekundærkontakt.
  • Oppdaterer tiltaksplan jevnlig, og ved endringer hos beboer - i samarbeid med sekundærkontakt.

Sekundærkontakten er ofte sykepleier, og har et ekstra ansvar for sykdomsoppfølging.

Eksempler på oppgaver:

  • Igangsetter tiltak vedrørende endring i sykdom og undersøkelser, kommuniserer med sykehjems-/fastlegen tilknyttet beboer.
  • Oppretter tiltaksplan, og sammen med primærkontakt holder planen oppdatert.
  • Ser til at medisiner og medisinlisten stemmer overens. 

Begge kontaktene skal samarbeide om en kvalitetssikker tjeneste med aktiv medvirkning fra beboer og eventuelt pårørende.