Retten til spesialundervisning i grunnskolen er regulert i opplæringslovens §5-1.
Elever som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning. Før det fattes vedtak om spesialundervisning skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT.
Før en elev henvises til PPT må skolen selv vurdere om eleven kan hjelpes innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Skolen må også prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring. Dersom eleven fortsatt ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen skal skolen henvise til PPT.
Det er vanligvis skolen som henviser til PPT. Foresatte må uttale seg og samtykke til henvisningen.
Alle saker som vurderes henvist PPT for sakkyndig vurdering, skal ha vært drøftet med PPT i forkant.
Alle henvisninger blir vurdert av en inntakskoordinator før saken evt. tas inn til behandling. Henvisning og pedagogisk rapport fra skolen må være tilstrekkelig fylt ut før saken tas inn. Ufullstendige henvisninger blir returnert til skolen.
For å vurdere hvilken hjelp en elev trenger for å få et likeverdig opplæringstilbud, vil en PP-rådgiver innhente informasjon gjennom observasjon, samtaler og eventuell utredning, samt vurdere opplæringstilbudet eleven har.
I den sakkyndige vurderingen skal det utredes og tas standpunkt til blant annet:
Ifølge Barnekonvensjonen artikkel 12 skal barnet eller eleven bli hørt og få gi uttrykk for sine synspunkter.
Rektor fatter vedtak om spesialundervisning, på bakgrunn av sakkyndig vurdering.
Foresatte og elever over 15 år, skal samtykke før enkeltvedtak om spesialundervisning fattes.
Ønsker du å klage på vedtaket må du sende en klage til skolen som har fattet vedtaket. Fristen for å klage på enkeltvedtaket er tre uker fra eleven/foreldrene ble kjent med vedtaket.
Alle elever som får spesialundervisning skal ha en IOP.
IOP er et arbeidsverktøy for skolen/læreren for å sikre at elevens opplæringstilbud blir i samsvar med det som eleven har rett til etter enkeltvedtaket.
Beskrivelser av mål, innhold, arbeidsmåter, vurderingsformer og organisering i en IOP må samordnes med planen for den ordinære opplæringen slik at eleven får et helhetlig opplæringstilbud.