Spesialundervisning for voksne

Retten til spesialundervisning for voksne er regulert i opplæringsloven § 4A-2.

Hvem har rett til spesialundervisning for voksne? 

Det ordinære tilbudet for voksne som har rett til grunnskoleopplæring, har stort rom for tilpasning ut fra den voksne sine evner, forutsetninger og behov. De aller fleste vil derfor få dekket sine behov gjennom tilpasningen i den ordinære grunnskoleopplæringen for voksne.  

Retten til spesialundervisning for voksne er regulert i opplæringsloven § 4A-2. 

Spesialundervisning for voksne er aktuelt for  

  • voksne som ikke får tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet forvoksne på grunnskolens område 
  • voksne som har behov for opplæring for å kunne vedlikeholde eller utvikle grunnleggende ferdigheter, dvs. opplæring i hverdagslivstrening (ADL-trening), grunnleggende kommunikasjonsferdigheter, lese- og skriveferdigheter, motorisk trening o.l.  

PPT gir spesialundervisning til voksne med behov for oppfølging av logoped eller audiopedagog (se «Logopedi» eller «Hørsel»).  

I Kristiansand ivaretas ellers spesialundervisning for voksne i hovedsak av Kongsgård skolesenter, på bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT. Se Kongsgård skolesenter sin hjemmeside for nærmere informasjon om tilbud og søknadsprosess.  

Før det fattes vedtak om spesialundervisning for voksne, gjøres en sakkyndig vurdering av PPT.  

Sakkyndig vurdering 

En sakkyndig vurdering har to steg: 

  1. Vurdere rett:
    -Vurdere om den voksne ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet og derfor har rett til spesialundervisning (§4A-2 første ledd) eller  
    -Vurdere om den voksne har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter (§ 4 A-2 andre ledd) 

  2. Avgjøre hvilket opplæringstilbud den voksne skal få dersom den voksne har rett til spesialundervisning.