Ta vare på hverandre!

Starten på 2024 ble tøffere enn mange av oss hadde forutsett. Vi opplever uframkommelige veier, kansellerte tog, innstilte busser og snø som fortsetter å lave ned. Nå er det viktig at vi tar vare på hverandre.

Mathias Bernander_alvorlig.JPG

Ordfører i Kristiansand, Mathias Bernander (Foto: Kristiansand kommune)

Det er lenge siden sist vi hadde slike snømengder på Sørlandet. Det vi står midt oppi nå minner oss om hvor sårbare vi er, og hvor lite som skal til før infrastrukturen i samfunnet vårt blir utfordret.

Heldigvis har vi gode beredskapsplaner for Kristiansand kommune og dyktige ansatte som står på både natt og dag for å hjelpe de som trenger det aller mest. Tusen takk for den imponerende innsatsen mange av dere legger ned akkurat nå! Det varmer virkelig!

I går oppfordret vi folk til å holde seg mest mulig hjemme, la bilen stå og jobbe hjemmefra. I dag har det hardnet til ytterligere: Fordi sikkerheten må komme først har vi måttet stenge skolene, bussene er kansellert og hjemmetjenesten må prioritere hvem som kan få besøk. Heldigvis hjelper Brannvesenet, Sivilforsvaret og Røde Kors slik at mange nå får viktig hjelp hjemme.

Vi forstår at denne situasjonen er vanskelig for alle, og nettopp derfor er det viktig å stå sammen og å hjelpe hverandre.

Kanskje har du familie eller bekjente som sitter innesnødd akkurat nå og kan trenge en hyggelig telefon, litt hjelp til snømåking eller hjelp til å handle? Din hjelp kan gjøre en stor forskjell Herved er utfordringen gitt.

Fortsett å ta vare på hverandre!