"Ny" barnehage med nytt navn

Rett over nyttår flyttet Kløvergården barnehage inn i de totalrenoverte lokalene til Fergefjellet barnehage. Den nye barnehagen har fått navnet Lømslands vei barnehage.

Enhetsleder Malene Lehmann på felleskjøkkenet i første etasje.

– Vi har ventet veldig lenge på dette. Begge barnehagene hadde et sterkt behov for oppgradering, så det var på høy tid å få bedre fasiliteter. Det er to barnehager med en lang historie som nå slås sammen til én ny. Vi har jobbet tett sammen som én enhet lenge, for å jobbe med kultur og bli kjent med personalet. Vi gleder oss, og går en spennende tid i møte, sier enhetsleder Malene Lehmann.

Bilde av Bukkene Bruse-brua i avdeling Stampa.

De ulike avdelingene har fått navn etter kjente steder i nærmiljøet, som Fant Olsen, Stampa og Drageknatten. Her er Bukkene Bruse-brua i Stampa, som holder til i 2. etasje. Store vinduer gir mye lys og utsikt.

84 barn – fem avdelinger

84 barn, fordelt på fem avdelinger, er på plass i de nye og flotte lokalene. Barnehagen ble åpnet onsdag 3. januar, midt i den verste perioden for snøfallet.

– På grunn av snøen er ikke alt ferdig, blant annet så har vi ikke fått flyttet over alt vi skal ha med oss. Men alle ansatte i barnehagen har virkelig strukket seg langt for at vi skulle bli så klare som mulig. Det var en fryd å se at barna gikk rett i lek i et nytt og spennende lekemiljø, sier Lehmann.

Hun takker også ansatte i Kristiansand Eiendom for storartet innsats i forbindelse med flyttingen, også under de ekstreme forholdene da snøen lavet ned.

Fin utsikt fra grovgarderoben i avdeling Stampa.

Fra grovgarderoben i avdeling Stampa er det fin utsikt gjennom store vinduer til uteområdet, som også er rustet opp og utvidet.

Klima- og miljøvennlig

Bygget de to barnehagene er blitt samboere i har vært gjennom en omfattende renovering det siste året. Fergefjellet barnehage, som en gang var barselhjem for nybakte kristiansandsmødre, er strippet ned og bygd opp igjen. Det eneste som er beholdt er bærende konstruksjoner og tak.

Byggeprosjektet er gjennomført i henhold til kommunens klima- og miljøstrategi, hvor det heter at klimagassutslippene fra bygg og anlegg skal være så lave som mulig. Derfor har man valgt å renovere framfor å rive og bygge nytt.

– Det er en stor klimagevinst ved å beholde bygget, så vi kommer veldig godt ut i forhold til å bygge et helt nytt bygg, opplyser prosjektleder Erlend Kleivset i Bygg- og eiendomsforvaltning.

Bildet viser lekerommet i avdeling Drageknatten i turkis farge.

Hver avdeling har sin egen fargekode. Drageknatten er turkis. Legg merke til hjørnebeskytterne på skilleveggen.

Fossilfri anleggsplass

Andre tiltak som gjør den nyrenoverte barnehagen miljøvennlig, er fjernvarme, passivhuskrav på belysning og oppgraderte tekniske anlegg. Det er også brukt miljøvennlige produkter, som resirkulert stål, i byggingen.

Anleggsplassen har vært gjennomgående fossilfri, ved at gravemaskiner og annet utstyr har kjørt på biodiesel. Og det er montert beskyttelse på hjørner og vegger for å gjøre bygget robust og mindre utsatt for slitasje, slik at det skal leve lenger og kreve mindre vedlikehold.

Bildet viser prosjektleder Erlend Kleivset.

Erlend Kleivset har vært prosjektleder for renoveringsprosjektet.

Større uteområde

Det ferdige bygget framstår nå som en ny og moderne barnehage, med funksjonelle løsninger tilpasset barnehagens behov. Uteområdet er også oppgradert og utvidet.

– De hadde et ganske begrensa uteområde. Det er sikkert dobbelt så stort nå, med nye lekeapparater som passer til en fin blanding av ulike aldersgrupper og ulik bruk, forteller Erlend Kleivset. I tillegg er det lagd en sti opp til en fin uteplass i Baneheia med gapahuk og bålplass.

Styrerne Kristine og Silje og enhetsleder Malene i vindeltrappa.

Styrer Kristine Slemdal (ovenfra), enhetsleder Malene Lehmann og styrer Silje Engelstad i vindeltrappa som tar deg fra første til fjerde etasje, med mindre du foretrekker heis. Kristine var tidligere styrer i Fergefjellet barnehage, mens Silje var styrer i Kløvergården barnehage. Nå er begge styrere i Lømslands vei barnehage.