Nå strøs det for harde livet!

Snøværet er over for denne gang. Nå jobbes det med snørydding, bredding og ikke minst strøing.

Sist uke gikk Ingeniørvesenets styrker løs på strøjobben. De har også vært ute gjennom helga og sørget for at de fleste gang- og sykkelveier, bratte bakker og andre utsatte steder i kommunen nå skal være strødd.

Arbeidet med strøing vil fortsette utover mandagen og videre utover i uka etter behov.

Parallelt jobbes det med å rydde unna snø i områder brøytemannskapene ikke har rukket over så langt. Kvadraturen skal være ferdig ryddet, mens det fortsatt er ryddelag i sving på Lund, Fergefjellet og Eg.

Ordningen med gratis parkering i Tresse er utvidet, og gjelder til og med fredag 12. januar klokka 16.00. Det er fint hvis også bosatte i sentrumsnære områder bruker dette tilbudet, slik at det blir lettere å rydde i boligveiene.

Det er frest og breddet ut langs boligveier og ryddet siktsoner, parkeringsplasser og snuhammere over store deler av kommunen.

Inn til Kjerrane har veltede trær sperret veien. De vil bli fjernet i løpet av mandagen, og veien vil bli frest opp mandag kveld.

Arbeidet med å rydde fortau og sykkelstier i Sørlandsparken er godt i gang, og vil fortsette mandag.

Mandag begynner også arbeidet med å rydde ut snø fra enkelte boligfelt på Hånes, Søm og Gimlekollen. Dette arbeidet vil pågå ut neste uke. Rydding av siktsoner vil også fortsette.

Rydding av Artillerivollen begynner mandag, mens boligområdene i Torridal og på Nodeland kan vente besøk av snøfresere.

Bussveiene i alle sonene ble skrapt/brøytet fredag og lørdag, og skal nå være bra.

Vi minner ellers om kommunens prioriteringsrekkefølge når det gjelder brøyting og strøing:

1. Hovedveier
  2. Gang- og sykkelveier
  3. Boligveier

Du kan lese mer om brøyting og veivedlikehold her

Forsidebilde: Kristiansand kommune