Kristiansand kommune prioriterer brøyting på bussveier og gang- og sykkelveier først. Brøyting av disse veiene starter normalt når det ligger mellom tre og fem centimeter snø.
Brøyting av boligveier begynner når snødybden er ca. 12 cm.
For å hjelpe brøytebilen fram, er det viktig at biler parkeres på privat grunn i størst mulig grad.
Dette er svært viktig i områder med smale boligveier.
Først gjennombrøyter ingeniørvesenets mannskap boligveiene. Det tar vanligvis 2-3 timer. Etter gjennombrøytingen brøytes det eventuelt en eller flere ganger til for å få lagt snøen godt ut til sidene.
Hvis det kommer mye snø på kort tid, eller dersom snøen er tung og våt, vil bussveier og gang- og sykkelveier ha full prioritet for å holdes oppe.
Da kan det ta lengre tid enn normalt før boligveiene brøytes.
Boligveiene blir vanligvis først ryddet med plog før snøen i neste runde blir brøytet eller frest bort.
Offentlige parkeringsplasser tas til sist. Her kan det være vanskelig for brøytemannskapet å komme til dersom det står parkerte biler på plassen. Vi ber om forståelse for dette.
Det er stort sett bare bussrutene som saltes. Gang- og sykkelveier strøs med singel etter behov.
Gang- og sykkelveiene langs riks- og fylkesveiene er Statens vegvesens ansvar.
Boligveier strøs etter behov der det er bakker og andre vanskelige partier.
Ingeniørvesenet har satt ut cirka 200 kasser med strøsingel på spesielt vanskelige steder. Innbyggerne kan bruke singelen til å strø på offentlig vei.
På brøytekartet kan du følge brøytebilenes arbeid. Kartet viser også når det har blitt strødd eller feiet. Til høyre i kartet velger du mellom brøyting, strøing eller feiing i nedtrekksmenyen.
08.12.2022 – Brøytekartet viser en unøyaktighet på +/- 50 meter. Kommunen jobber med leverandøren for å forbedre nøyaktigheten. Vi beklager ulempen dette medfører.
Brøytekartet viser status på kommunale veier i hele Kristiansand kommune.
Veier uten farger er det andre enn Kristiansand kommune som har ansvar for.
Kartet oppdateres fortløpende. Det går bare noen få minutter mellom faktisk brøyting eller strøing og visning på kartet. Dette er derfor et godt verktøy for å vurdere fremkommelighet på både veier og sykkelstier.
Vi gjør oppmerksom på at kartet kan avvike litt fra det som faktisk brøytes.
Det er viktig å sikre barna når brøytebilen kommer.
Ingeniørvesenet brøyter cirka 110 kilometer med gang- og sykkelveier og gjør det de kan for at disse veiene skal være ferdig brøytet før skoler og barnehager åpner om morgenen. Men noen ganger er brøytemannskapene nødt til å kjøre samtidig som barn er på vei til eller fra skole eller barnehage.
Vi forstår godt at barn kan oppleve en stor og bråkete brøytemaskin som både skremmende og farlig. Veien er smal og vi ser ofte at barn "rømmer" opp i snøfonna mens brøytemaskinen passerer. Møtet mellom gående og brøytemaskinen er konfliktfylt også for brøytesjåføren, spesielt dersom det er dårlig sikt.
Vi mener det beste vil være at barna står stille og venter til brøytemaskinen stopper opp og slipper barna forbi. Derfor er det viktig at brøytesjåføren i god tid tydelig viser at han vil stoppe for å slippe barna forbi. Vi instruerer våre brøytemannskaper om hvor viktig dette er. Det er også viktig at barna bruker refleks og synbart tøy.
Aking
Mange barn synes det er gøy å ake, og noen ganger brukes offentlig vei som akebakke. Det kan på mange steder være svært farlig. Bilveier er ikke et egnet sted for aking, og vi må advare sterkt mot slik bruk. Hjelp heller barna med å finne trygge akeplasser.
Snøhuler
Det å lage snøhuler kan være både morsomt og spennende. Men dessverre har det skjedd ulykker der barn har gravd snøhuler i snøhauger som brøytemannskapene har lagt opp. Vær obs og velg trygge steder utenom offentlig vei for slik aktivitet.
Gult blinkende lys
Når vi brøyter og strør, bruker vi blinkende gule varsellys på bilene. Dette gjør vi for å varsle om arbeidet som pågår. Blinkende gule lys betyr derfor at alle må følge spesielt godt med.
Fortell oss gjerne om steder dere mener både vi og barna bør være spesielt på vakt. Ring innbyggertorget på 38 07 50 00, eller send oss en e-post.
Kraftig snøvær kan lamme trafikk og dermed hindre viktige samfunnsfunksjoner. Det er derfor veldig viktig at brøytemannskapene får gjort jobben sin uten unødvendige hindringer.
Vi som innbyggere kan bidra til det ved å hjelpe brøytemannskapene til å utføre sitt samfunnsnyttige arbeid mest mulig effektivt.
Vær obs på at
Både kommunen og Statens vegvesen prioriterer å rydde både bussveier og gang- og sykkelveier først. Noen ganger kommer det mye snø, kombinert med at det blåser mye. Da vil det være en periode der man ikke klarer å få full fremkommelighet både i bussveiene og på gang- og sykkelveiene. I slike tilfeller prioriteres bussveiene.
Både kommunen og Statens veivesen jobber for at perioden skal være så kort som mulig, men innbyggerne må regne med at det kan være vanskelig å bruke gang- og sykkelveier like etter store snøfall.
Offentlig skiltede p-plasser i boligområdet vil bli brøytet, men ikke før veiene er ferdig ryddet og det har sluttet å snø. Det forutsetter selvfølgelig at det ikke står parkerte biler eller andre gjenstander på p-plassene.
Boligveiene er smale, og i en del tilfeller blir det nødvendig å brøyte eller frese snø inn på private tomter.
Ingeniørvesenet gjør dette så skånsomt som de kan, og forsøker så langt det er mulig og ikke frese snø inn på gårdsplasser og avkjørsler.
Ingeniørvesenet følger her § 43 i veglova og bestemmelser fra Vegdirektoratet.
Kommunen vil vanligvis erkjenne ansvar for skade på gjerder og annet som skyldes direkte påkjørsel eller uaktsom opptreden.
Erstatningskrav kan sendes til Kristiansand kommune på denne e-postadressen.
Det er viktig å opplyse når skaden skjedde.
Send gjerne med bilde også.
NB: Ulempe i form av sand/grus samt noe skade på vegetasjon dekkes ikke.
Har du en mur eller annet ut mot veien som kan være ekstra utsatt for skader under vintervedlikehold og brøyting,kan du hente gratis brøytestikker på følgende steder:
Du er velkommen til å hente en bøtte eller to med strøsingel hos ingeniørvesenet på følgende steder:
Vi gjør oppmerksom på at strøsingelen inneholder salt.
Det er lov å dumpe snø som ikke inneholder avfall i sjøen. Kristiansand kommune benytter inntil videre egen dumpeplass på Tangen.
Dette er vurdert til å være et velegnet sted og kan benyttes av private etter avtale med ingeniørvesenet.
Private kan avtale med leder for produksjonsfellestjenester Torfinn Jore i ingeniørvesenet.
Kontakt Jore mandag-fredag mellom klokka 08.00 og 15.30.
Dumping av snø andre plasser må alltid skje etter avtale med grunneier.
Kristiansand kommune har sammen med Statens vegvesen satt i gang et oppfølgingsprosjekt som vurderer miljømessig risiko ved dagens praksis med å dumpe snø fra sentrale bystrøk ut i sjøen.
Snø som kjøres vekk fra sentrumsområdene er ikke helt fri for avfall og miljøgifter, men Kristiansand kommune og ingeniørvesenet bruker betydelige ressurser på å sørge for at minst mulig forurensing følger snøen over kaikanten. Forebyggende rydding og ekstra feiing er noen av tiltakene.
Om du ønsker å dumpe snø i sjøen, må du selv ta ansvar for en vurdering om snøen egner seg til det. Det kan være å utføre forebyggende rydding, undersøke avfallsmengder ved nedsmelting, prøvetaking osv.
Ingeniørvesenet
Telefon sentralbord: 38 07 50 00
post.byutvikling@kristiansand.kommune.no