Møt noen av årets russepresidenter

17. mai nærmer seg med stormskritt, og med det også russetiden. Vi har møtt noen av ungdommene som har mest innflytelse på russen. Nemlig russepresidentene fra de tre største skolene i Kristiansand.

Fra venstre, russepresident ved KKG videregående skole, Yasir Abdriashid Mohamed, og russepresident ved Kvadraturen videregående skole, Jesper Werner Werdal Jørgensen sittende rundt et bord på et møterom.

Vi dro til Kvadraturen videregående skole for å møte russepresidentene Jesper Werner Werdal Jørgensen (Kvadraturen vgs), Emma Sophie Dalstø-Onsrud (Tangen vgs), og Yasir Abdriashid Mohamed (KKG vgs), som hadde flere gode innspill å komme med.

Slik ble de russepresident

For å bli russepresident, må du stille til valg og kunne begrunne hvorfor du vil gjøre en god jobb. Deretter blir det holdt demokratisk valg på skolen din, hvor én person vil få tittelen russepresident og én visepresident.

Ved spørsmålet om hvorfor de stilte til valg, var svarene unisont om at de ble spurt av venner og bekjente, som lurte på om de ville prøve seg i rollen. Emma svarer at det var viktig for henne at den som ble valgt var seriøs om oppgavene de skulle jobbe med. Alle tre er enige om at det er viktig å ha kvaliteter som å ha pågangsmot, være inkluderende, ha godt samarbeid, kunne delegere oppgaver, og være seriøs om sakene du vil få gjennom.

Russepresident for Tangen vgs, Emma Sophie Dalstø-Onsrud

Russepresident ved Tangen vgs, Emma Sophie Dalstø-Onsrud

— Det jeg gleder meg mest til med russetiden, er dåpen, og når vi får dra opp på Odderøya, nevner Emma. — Det er liksom alle de inkluderende arrangementene, legger Jesper til. — Også blir vi kjent med mange nye, og møter på folk vi ikke har sett på en stund, sier Yasir.

Inviterer hele kullet

— Noe vi russepresidentene i Kristiansand har jobbet mye med, er at vi vil inviterer hele kullet til arrangementene vi holder. Før har det kanskje bare vært for de som er russ. På denne måten blir alle inkludert, også de som ikke skal feirer russetiden, sier Yasir engasjert.

— Ja, selv om du kanskje er russ, kan du ha venner som ikke er det. Og da er det viktig at alle kan få være med på ting, sier Jesper og tilføyer:

— I tillegg har vi jo lærlinger som ikke går på skolen, men også er en del av vårt avgangskull.

— Har du noen tips for russetiden?

— Det er viktig å planlegge i god tid hver eneste dag. Husk å sette av dager til å hvile, men også prioritere skolearbeid og øving til prøver, svarer Emma.

— Si hei, tilføyer Yasir. Vi må være snille med hverandre. Jeg håper at vi kan være et kull som ikke slåss eller er involvert i noe voldelig.

— Spesielt hvis du skal være på van eller buss er det viktig å være forberedt på at det kan skje ting som er uforutsett i russetida, ikke sant? Det er viktig å huske på å inkludere hverandre, presiserer Jesper.

— Bussen jeg er på har jo også samarbeid med Høvik hørsel, forteller Emma.

— Og da skal vi altså kjøpe inn masse ekstra hørselsvern som folk kan låne ombord på bussen hvis de har glemt eget. Vi skal ha et lite skap med ting vi trenger, med alt fra sminkefjerner til hørselsvern.

Hun fortsetter:

— Og husk å kle deg godt! Mange blir syke, spesielt den første uka. Det kan være varmt inne i bussen, også kommer du ut og begynner å fryse. Så ta for eksempel på deg en stillongs under dressen.

Påmelding åpner snart

Påmelding til russens kjøretøy og borgertoget vil bli tilgjengelig innen få dager, og påmeldingsfrist er 1. april.

— Vi oppfordrer alle russ og russebiler til å delta i både skoletoget og borgertoget, avslutter Lisan Gjendem, sekretær for 17. mai-utvalget i Kristiansand kommune.