Vi inviterer til ny Frivilligbørs!

Torsdag 14. mars klokken 16.30-19.00 inviterer vi for tredje året på rad frivillige organisasjoner, næringslivet og offentlig sektor til Frivilligbørs. Kom og bli bedre kjent med hva som skjer i lokalsamfunnet ditt.

Dalmar Shirwac fra Forum for Integrering og Dialog Agder blir intervjuet av konferasier Siv Kristin Sællmann.

Dalmar Shirwac fra Forum for Integrering og Dialog Agder (FIDA) sammen med fjorårets konferansier Siv Kristin Sællmann. Foto: Kristiansand kommune

Årets Frivilligbørs finner sted torsdag 14. mars klokken 16.30–19.00 i Rådhuskvartalet. Her får du mulighet til å inngå gode samarbeidsmuligheter, og til å skape lokale nettverk og konkrete samarbeidsavtaler, som bidrar til å bedre lokalsamfunnet vårt.

Det er ikke kjøp og salg av tjenester på en frivilligbørs, og ingen penger er involvert. Det kan være avtaler på tvers av sektorene, eller innad i samme sektor, som for eksempel to frivillige organisasjoner som har noe til felles som de vil samarbeide om.

Meld deg på årets Frivilligbørs her

Påmeldingsfrist er 4. mars.

Hvorfor skal du delta?

Som bedrift kan du bygge nye nettverk og bli mer synlig, være en støttespiller for gode lokalsamfunn, og det er en enkel og konkret mulighet for å ta del i en bærekraftig samfunnsutvikling.

Som frivillig organisasjon kan du skaffe deg nye kontakter, få en god dose inspirasjon og konkrete muligheter for praktisk hjelp, ressurser og kompetanse.

Som virksomhet i det offentlige kan samarbeid med frivillige organisasjoner og lokale bedrifter bedre det eksisterende tilbudet til kommunens innbyggere.

Nærmere 200 avtaler inngått på 2 år

De to forrige årene har det vært inngått til sammen nærmere 200 samarbeidsavtaler. Her er noe eksempler på disse:

• Arbeidsforebyggende tjenester og Kafe Leons hjerterom ATROP inngikk avtale om å ta en uformell prat sammen.
  • BUA og Redd Barna inngikk avtale om at Redd Barna låner utstyr til møteplassaktiviteter.
  • Søgne Seniordans tilbyr Klepplandstunet kurs i sittedans mot lån av lokaler.
  • DNT Sør og Norsk Tourette forening Agder fylkeslag inngikk avtale om å ringes og opprette dialog.
  • Fritidsfond og Mangfoldshuset Agder inngikk avtale om et informasjonsmøte om Fritidsfond.
  • Sammensenteret og Songdalen Blues & Rock klubb inngikk avtale om en jamsession.
  • Diabetesforbundet skal holde diabeteskurs for innvandrerkvinner i FIDA.
  • Røde Kors tilbyr førstehjelpskurs til Natteravnene.
  • Fremtiden i våre hender og Matsentralen skal samarbeide om et seminar om Matsvinn.

Det starter med litt mat og plakatverksted

Vi starter Frivilligbørs med litt mat og et plakatverksted. På plakatverkstedet får alle materiell til å lage en plakat hvor de skriver hva de ønsker seg eller trenger i et samarbeid, og hva de kan tilby i et samarbeid. Dette kan for eksempel være lån av lokaler, en kunnskap man kan lære bort, behov for flere frivillige, eller et ønske om samarbeidspartnere til aktiviteter.

Plakatverksted Redd Barna lager plakat.

Redd Barna lager plakat på plakatverksted før de trør ut på børsgulvet. Foto: Kristiansand kommune

Noen kan også bare ønske seg å bli bedre kjent med andre lokale aktører for å finne ut om man har noe til felles som kan gi et godt samarbeid.

Mangfoldhuset Agder, plakatverksted frivilligbørs 2023

Mangfoldhuset Agder lagde plakat under Frivilligbørs 2023. Foto: Kristiansand kommune

Trø ut på børsgulvet for å bli kjent og finne muligheter for samarbeid

Etter en times tid med enkel servering og plakatverksted i kantina, beveger vi oss ut på børsgulvet som er midt i Rådhuskvartalet. Her går aktørene rundt med plakatene sine. Da kan alle gå rundt og kikke på hva andre ønsker og tilbud.

frivilligbørs ressurssenteret unik

Ute på børsgulvet møter man potensielle samarbeidspartnere og inngår samarbeidsavtaler. Foto: Kristiansand kommune

Hvis du ser noen som har noe felles med deg, så tar dere en uformell prat og finner ut om dere vil inngå en samarbeidsavtale. Det går også rundt flere «børsmeglere» på gulvet for å hjelpe aktørene å finne sammen.

frivilligbørs 2023

Børsgulvet fylles av mennesker som leter etter samarbeid. Foto: Kristiansand kommune

Når to aktører finner ut at de vil inngå en samarbeidsavtaler, går partene til bordet med notarene og registrerer avtalen. Det er ikke noe formelt og bindende med noen avtaler. En avtale kan være så enkel som bare å ringes for å ta en prat sammen. Hele poenget ved Frivilligbørs er at man blir bedre kjent med hva som foregår i lokalsamfunnet, og hvordan man selv kan bidra.

frivilligbørs 2023

Børsnotarene sitter klare til å registrere de inngåtte samarbeidsavtalene. Foto: Kristiansand kommune

Bli med!

Dette er en veldig fin og gøy ting å være med på! Vi har fått mange gode tilbakemeldinger etter de to tidligere årene Frivilligbørs er blitt arrangert. Vi ser veldig frem til å arrangere for tredje gang.

Å opprette samarbeidsavtaler er hovedmålet for arrangementet, men dersom man ikke oppnår dette, så får vi høre fra deltakere at bare det å delta på Frivilligbørs er veldig verdifullt i seg selv. Det verdifulle ligger i det å bli bedre kjent med flere som driver med frivillig innsats i nærmiljøet vårt.

Blir dere med i år?

Kom og bli med på årets Frivilligbørs! Foto: Kristiansand kommune

Har du spørsmål om Frivilligbørs?

Ta kontakt med Heidi Johansen.