Fargespill kommer tilbake til Kristiansand

Stiftelsen Fargespill er en kunstnerisk organisasjon som produserer forestillinger for barn og unge mellom 7 og 25 år. Nå er de på jakt etter en leder for Fargespill Kristiansand.

A7400551.jpg

Foto: South Coast Creative

– Dette er en unik mulighet for en person som ønsker å bidra til å skape gode og kreative møteplasser for barn og unge i Kristiansand, understreker kommunalsjef for kultur og fritid i Kristiansand kommune, Stein Tore Sorthe. – Den som ansettes vil bli en del av lederteamet for Stiftelsen Fargespill og samarbeide tett med vår kulturskole, Knuden. Arbeidsstedet blir de flotte nye lokalene til kulturskolen. Vedkommende som ansettes får en unik mulighet til å bli med å sette sammen et profesjonelt team som skal jobbe med utvikling av nye forestillinger og koordinere øvelser i samarbeid med teamet. Stillingen er 100 prosent og foreløpig et toårig prosjekt med mulighet for forlengelse. Søknadsfristen er 15. april.

Mer informasjon om selve stillingen ligger tilgjengelig her.

Om Fargepill

Fargespill oppstod i Bergen for 20 år siden og har siden spredt seg til flere deler av landet. Nå har mer enn 500 000 publikummere sett Fargespillforestillingene på landsbasis. Stiftelsen har mottatt en rekke priser og utmerkelser og har vært nominert både til Spellemannprisen og Nobels Fredspris. Det å lage en Fargespill-forestilling handler om å bringe barn og unge sammen for å utforske hverandres kulturarv med nysgjerrighet og respekt.

A7400565 (2).jpg

Respekt og mestring

– Tankegangen er å få inn barn og unge fra mange ulike kulturer. Man setter sammen en forestilling basert på det den enkelte kan bidra med. Kanskje får man da en dans fra Syria, en vuggevise fra Somalia og et dikt fra Ukraina. Ved å mikse forskjellige kulturer og kulturelle uttrykk får man en arena som kan være med å gi unge mestringsfølelse, venner for livet og økt selvtillit, sier Sorthe.

Stein Tore Sorthe_portrett.jpg

Stein Tore Sorthe (Foto: Kristiansand kommune)

Gode erfaringer

Rektor ved Knuden, Tor Egil Vaule Andersen har allerede positiv erfaring fra en Fargespilloppsetning som Knuden gjennomførte 13. og 14. mai 2023.

– Da hadde vi over 50 barn og ungdom med røtter fra 35 ulike nasjonaliteter på scenen. Det ble virkelig en fantastisk forestilling full av sang, dans og glede, sier han. – Aktørene fikk selv bidra med å bygge forestillingen. De fikk synge på sine egne språk, men lærte seg også sanger fra andre språk. Når alle bidrar med noe fra sin kultur blir hver forestilling med Fargespill helt unik, fastslår Vaule Andersen.

Rektor ved Knuden.jpeg

Tor Egil Vaule Andersen (foto: Kristiansand kommune)

Bidrar til integrering

Det at Fargespill gir barn og unge unike muligheter til å utfolde seg kreativt og utvikle seg sosialt, gjør at forestillingen også bidrar til integrering. Deltakerne møtes med en positiv forventning om at alle har noe verdifullt å gi til fellesskapet. Alle skal finne sin plass og anerkjennes som en ressurs, i kraft av sin identitet og historie. Slik skapes et nytt rom for mestring og samspill og det skapes større forståelse og kunnskap mellom de ulike deltakerne og de ulike kulturene som er representert i forestillingene.

A7409812.jpg