Beste elevbedrift i Agder 2024

Elevbedriften Gavedrøm EB fra Lindebøskauen skole på Flekkerøy ble overrasket med den store seierspokalen som et synlig bevis på at de vant «Dyreparkens pris for beste elevbedrift i Agder 2024».

Prisvinner denne.jpg

I konkurranse med 80 andre elevbedrifter fra hele fylket stakk Oliver Finne Kristoffersen (fra venstre), Mons Lindebø Mattingsdal, Lea Amalie Voie og Ellinor Menning fra 9. trinn på Lindebøskauen skole av med den gjeve prisen. (Foto: Richard Ekhaugen, Ungt Entreprenørskap Agder)

Prisen deles ut i regi av Ungt Entreprenørskap Agder. Utdelingen skjedde mens hele 9.trinn var samlet i auditoriet til det de trodde var et informasjonsmøte om et kinobesøk i Kristiansand.

- Veldig stas

- Vi ser veldig frem til å fortsette med elevbedriften, det er veldig stas! Samtidig er vi veldig overrasket, det var ikke dette vi hadde forventet da vi kom på skolen i dag, forteller de glade og overraskede vinnerne i Gavedrøm EB.

Elevbedriften imponerte juryen fra Dyreparken både med sitt forhåndsinnsendte materiale i konkurransen, og ikke minst intervjuet de leverte fra standen sin under Fylkesmesterskapet for elevbedrifter på Universitetet i Agder onsdag i forrige uke. Med sine hjemmelagde gaveposer bestående av nydelige håndskårede fjøler, hjemmestrikkede pannebånd og hjemmelagde søtsaker gikk de rett hjem hos dommerne.

Lærer Hilda Borthen var strålende fornøyd med sine elever:
- De var faktisk litt skuffet over at de ikke stakk av med noen priser under Fylkesmesterskapet på onsdag, så dette var en opptur! Jeg trodde nesten ikke på det da Ungt Entreprenørskap Agder ringte og fortalte at Gavedrøm EB hadde gått helt til topps. Dette er altså så gøy!, sier Borthen.

Juryens begrunnelse

«Dyreparkens pris for Beste elevbedrift i Agder 2024 går til en bedrift som viser frem solid håndverk i sitt produkt. Vi er imponerte over at de har et tydelig bærekraftfokus i hele sin forretningsidé.  Forretningsidéen gir mulighet for utvidelse av sortimentet, og til å kapre større deler av markedet. Produktet kan også tilpasses ulike målgrupper, og ikke minst ulike høytider og merkedager. Under Fylkesmesterskapet leverte de en kjempefin presentasjon på standen, og de inkluderte alle i bedriften i presentasjonen for juryen. Bedriften hadde en klar og tydelig rollefordeling. Dyreparken har gleden av å dele ut prisen for Beste elevbedrift i Agder 2024 til:
Gavedrøm EB!»

André Steinsholm og Leah Lian har sittet i juryen sammen med Niklas Roslund, og representerte Dyreparken på overraskelsesbesøket.