Viktige ting å huske på til vintersyklingen

Vintersykling kan by på noen utfordringer. Robert Gray fra Pedalen verksted deler noen gode tips om hvordan både du og din sykkel kan trives gjennom vinteren.

Illustrasjonsbilde av sykkelpiggdekk

Piggdekk er nødvendig hvis du ønsker å ta deg trygt fram på sykkel om vinteren. Illustrasjonsbilde: Nosleeptillbrooklyn

Kle sykkelen godt

Sikkerhet først. Det er påbudt å ha lys på sykkelen i skumring og i mørke. Hvitt eller gult lys foran og rødt lys bak. I tillegg er refleks viktig på pedalen og bak på sykkelen.

Piggdekk er nødvendig for trygg ferdsel på ofte glatte veier om vinteren. Sykkelbutikkene i kommunen hjelper godt til med både valg og bytte til piggdekk.

Du kan også lese mer om trygg sykling på vinteren på tryggtrafikk.no.

Kle deg godt

Hendene er spesielt utsatt når du sykler og kan bli spesielt kalde i vinden, det samme gjelder beina. Et par gode sko – fjellsko og helst Gore-Tex med et par gode ullsokker i – skal hjelpe godt for å holde beina varme. For hendene anbefales styrevotter, som du med et tynt og enkelt par med hansker kan holde deg “toasty warm”.

For resten av kroppen anbefales vindtett jakke og bukse. Selvfølgelig skal det også brukes hjelm. For ikke å fryse verken i pannen eller på ørene, som er spesielt utsatte områder, anbefales det å bruke en tynn hjelmlue under.

I tillegg anbefales det bruk av briller. Her kan alt fra enkle vernebriller til litt mer fancy sportsbriller brukes. De holder snø unna øynene og hjelper deg med å holde fokus på veien.

På toppen og viktigst av alt; sikkerhet. Bruk refleks! Gjerne en vest og ellers steder hvor lyset fra biler treffer.

Alt av produkter og klær kan kjøpes i nesten alle sykkel- og sportsbutikker i Kristiansand. Gode julegavetips til en vintersyklist!

Andre ting som er greit å huske på

• Kristiansand kommune prioriterer brøyting på gang- og sykkelveier og bussveier først. Brøyting av disse veiene starter normalt når det ligger mellom tre og fem centimeter snø. Du kan følge brøytebilenes arbeid på nettkart. Her kan du sjekke sist veien nær deg ble brøytet!
  • I parkeringshuset under Torvet finnes det gratis sykkelkjeller! Her kan sykkelen din stå helt tørr og trygg 24 timer i døgnet. Rommet er videoovervåket, og det er mulighet for batterilading. Husk å ta med deg en god lås! Rommet er åpent for alle.
  • Når du setter avsted på sykkel morgen eller kveld, er alle sansene dine i beredskap og refleksene aktivert. Du styrker raskt din fysiske form; oksygenopptak og muskelstyrke forbedres, og du får en sunnere kropp og et bedre immunforsvar.

God tur!

Se Robert Grays tipsvideo om sykkelpiggdekk her