Ungdommer knyttet vennskapsbånd i Münster

En gruppe ungdommer fra Kristiansand deltok nylig i sportslige aktiviteter og workshoper i Kristiansands vennskapsby Münster sammen med ordfører Jan Oddvar Skisland.

(Artikkelfoto: SSB Cities Sports Association)

Anledningen var 375-årsjubiléet for den westfalske fredsavtalen fra 1648.
Byen Münster i den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen inviterte vennskapsbyer fra en rekke land til å delta i vennskapsbylekene «Twin City Games» i forbindelse med 375-årsjubiléet. Aktivitetene hadde fokus på fredsskapende arbeid og demokrati.

Til sammen deltok 70 unge mennesker mellom 18-25 år fra 11 ulike byer i vennskapsbylekene. Deltakerne kom fra Ukraina, Polen, USA, Tunisia, Israel, Storbritannia, Nederland, Tyskland og Frankrike og Norge.

Gruppebilde_Ungdomsambassadørene sammen med ordfører Markus Lewe.jpg

Samtlige ungdommer samlet. Foran til venstre med ordførerkjede: ordfører Markus Lewe i Münster (Foto: City of Münster)

Utvalgt gjennom åpen søknadsprosess

Gruppen fra Kristiansand var en av de yngste delegasjonene og ble utvalgt gjennom en åpen søknadsprosess gjennom Samsen Kulturhus tidligere i år. Deriblant var flere deltakere fra Demokratiprosjektet og Youth for Diversity Agder , inkludert Henriette Klemo-Hjemdal, leder for ungdommens bystyre i Kristiansand, og Sándor Milán Tóth, som også er medlem i det Europeiske Ungdomsparlamentet.

– Jeg har aldri knyttet så mange internasjonale vennskap på så kort tid som jeg gjorde i Münster på fem dager, sier Yasmin Kenediid Jama, deltaker i Demokratiprosjektet på Samsen Kulturhus.

Mer enn 50 år som vennskapsbyer

Münster og Kristiansand har vært vennskapsbyer siden 1967. Dette var en av de første vennskapsbyavtalene mellom en norsk og en tysk kommune etter andre verdenskrig. Et felles fokus på demokrati og menneskerettigheter har vært grunnsteinen for partnerskapet helt fra starten av for over 50 år siden.

Ungdommene ble møtt av Münsters ordfører i Fredssalen i byens gamle rådhus, hvor den westfalske fredsavtalen ble signert for 375 år siden. Avtalen dannet grunnlaget for de diplomatiske relasjonene som gjelder mellom land i dag.

Fred og samhold

Internasjonale møteplasser for ungdommer er i dag viktigere enn noensinne, mener ordfører Markus Lewe. Han ser på vennskapsbylekene som en viktig satsning på internasjonalt samhold og trekker frem ungdommenes rolle i å skape en fredelig framtid.

L_Delegasjoner med representanter fra Münsters vennskapsbyer.JPG

Gruppebilde av delegasjonene med representanter fra Münsters vennskapsbyer (Foto: City of Münster)

Skisland fikk også muligheten til å knytte nye bekjentskaper. Fredagskvelden samlet ordførere og lokale ledere fra Münsters vennskapsbyer seg til en vennskapsbymiddag hvor de fikken konkret utfordring: Ordførerne skulle selv servere middagen, noe de gjorde til gangs.

3_ordførere lager middag.jpg

Ordførerne i aksjon. Skisland helt til venstre i bildet (Foto: Kristiansand kommune)

Debatt og sport

På lørdagen møtte ordførerne ungdommene på byscenen i Münster til en offentlig debatt. Ungdommene utfordret de lokale lederne til å ta stilling til spørsmål om demokrati, fred og ungdommens rolle i politikken.

Debatt mellom ungdommene og ordførerne og lokale ledere fra vennskapsbyene.jpg

Debatt mellom de unge og ordførerne (Foto: SSB Cities Sports Association)

Programmets høydepunkt var sportsarrangementet som fant sted i treningsparken til Universitetet i Münster. Ungdommene viste frem ferdighetene sine i lacrosse, innebandy, judo, flaggfotball, og frisbee. Til slutt blepublikum utfordret til å delta i en såkalt Dance Fitness Flashmob!

1_TWIN CITY GAMES Flashmob Dance Fitness (1).jpg

Flashmob Dance Fitness (Foto: SSB Cities Sports Association)

De unge deltakerne kom tilbake med mange nye inntrykk, inspirasjon og nye vennskap.

– Det var en uke full av minneverdige erfaringer jeg aldri ville vært foruten, og som jeg ikke hadde fått oppleve hadde det ikke vært for denne turen, avsluttet Henriette Klemo-Hjemdal, leder i Ungdommenes Bystyre i Kristiansand.

2_Kristiansands vennskapsbyforening i Münster sammen med ungdommene.jpg

Kristiansands-delegasjonen møtte vennskapsbyforeningen i Münster (SSB Cities Sports Association)