Starter opp demenskor i Kristiansand

Inspirert av serien Demenskoret på NRK, startes det nå opp demenskor i kommunen. Påmelding er gratis, og kan gjøres digitalt eller på papir. Frist for påmelding er 10. april.

Maria Elise Thorkildsen er prosjektleder for demenskoret. Foto: Knuden

Prosjektleder Maria Elise Thorkildsen gleder seg til å starte opp demenskoret Gullstrupene. Øvelsene vil foregå i Knuden – Kristiansand kulturskoles nye lokaler på Silokaia. Foto: Knuden

— Vi har blitt møtt med velvilje

Etter at Kilden fikk oppstartsstøtte fra Sparebanken Sør til å starte demenskor, tok de kontakt med KulturRullatoren i Kristiansand og Universitetet i Agder. Dette har ført til at det vil bli opprettet demenskor i kommunen.

— Det er mye som har falt på plass i løpet av kort tid, og det er utrolig fint å oppleve velviljen fra alle de vi har kontaktet for å få dette til. Nå gleder vi oss til å kunne ta imot påmeldinger, sier prosjektleder Maria Elise Thorkildsen.

Demenskoret Gullstrupene tar ikke inn flere enn 20 personer i første omgang. Frivillige fra Blå Kors vil være til stede under øvelsene, og få opplæring i håndtering av personer med demens ledet av Anne-Mette Klem.

Det har blitt opprettet et styre som skal sørge for driften av demenskor i Kristiansand. Styret består av:

• Maria Elise Thorkildsen, fra Knuden – Kristiansand kulturskole.
  • Elisabeth Lindland, fra Kilden.
  • Marie Theresie Sørensen, fra Kilden.
  • Dagfinn Haarr, tidligere kommuneoverlege.
  • Anne Haugland Balsnes, fra Universitetet i Agder.
  • Anne-Marte Klem, fra Kristiansand kommune.
  • Mette Moe Olsen, fra Kristiansand kommune.

Påmeldingen har åpnet

Oppstart av demenskoret Gullstrupene er satt til mandag 24. april klokken 10.30-11.30. Påmelding er gratis, og kan gjøres digitalt ved å trykke på den blå knappen under:

Digitalt påmeldingsskjema

Papirversjon av påmeldingsskjemaet finnes på våre innbyggertorg lokalisert på Tangvall, Nodeland og Kvadraturen. Skjemaet kan leveres til Maria Elise Thorkildsen på kulturskolen, ellers sendes per post til Sjølystveien 20, 4610 Kristiansand S.

Påmeldingsfrist er 10. april.

Starter to kor

I tillegg til demenskoret Gullstrupene, startes det også opp et kor for beboerne på Strømmehaven omsorgssenter. Solveig Waage vil fungere som dirigent for begge korene, mens Torstein Andersen og Jorun Christensen vil fungere som pianister.

Maria Elise Thorkildsen
Prosjektleder for demenskor