Sponsorsamling for Tall Ships Races i Kristiansand 2025

Torsdag 30. mars var sponsorer og samarbeidspartnere for Tall Ships Races i Kristiansand 2025 samlet på Rådhuset.

Kristiansand har vært vertskap for Tall Ships Races to ganger før, både i 2010 og i 2015. Sommeren 2025 braker det løs igjen når vi får besøk av flotte seilskuter, og havna forvandles til et festområde med seilskipene i sentrum.

MicrosoftTeams-image (9).png

Fra sponsorsamlingen på Rådhuset. Foto: Kristiansand kommune

Vi har foreløpig med oss disse sponsorene/ bidragsyterne til Tall Ships races 2025:

• Aquarama
• Christiansholm AS/ Torvparkering AS
• Entelios
• Flak AS
• Geheb Conditori AS
• Glencore Nikkelverk AS
• Govi AS
• Gumpen Gruppen
• Hennig-Olsen Is
• HMH
• Ivar Mjåland Eiendom AS
• JAS, Kristiansand
• Kristiansand Dyrepark AS
• Pizzabakeren (Torridalsveien kolonial AS)
• Ramirent AS
• Seafront AS
• Sparebanken Sør
• Strømmes AS
• Westshore Shipbrokers AS

Under samlingen orienterte prosjektleder Marianne Tronstad om status så langt. Hva som har blitt gjort, og hvordan kommunen skal arbeide med prosjektet fremover:

⁃ Vi er ikke på plass med finansieringen enda, så dette jobber vi fortsatt med. Rent praktisk jobber vi nå med innrammingen av arrangementet, hva vi skal håndtere selv og hva trenger vi bistand fra andre til, sa Tronstad.

⁃ Vi benytter i stor grad kommunens egne krefter og sammen med våre sponsorer og samarbeidspartnere skal vi få på plass et fantastisk arrangement.

⁃ Både Fylkeskommunen, Næringsforeningen, Kristiansand havn, og gjestehavna, Kvadraturforeningen og skoleskipet Sørlandet er naturlige og viktige samarbeidspartnere, avsluttet hun.

Seilasen i 2025

Seilasen i 2025 går først fra Le Havre over til Dunkirk før de seiler over til Aberdeen og videre til Kristiansand.

⁃ Det ser også ut til å kunne bli en femte havn etter dette, men det er ikke klart ennå, sa Tronstad.

Ungdom kan bli med på seiltur

Det vil også i 2025 bli mulighet for ungdom mellom 15-25 år å være med på seiltur som medseiler. Det blir også mulighet for å ha selskap om bord på en seilskute.

⁃ Selv om det bare er tiden og veien kan vi nesten ikke vente med å få åpnet opp havna og ta i mot disse flotte seilskutene, sa en entusiastisk Tronstad, og tilføyde:

⁃ Husk at du nå i sommer også kan oppleve seilskutene i Arendal og Fredrikstad!