Si din mening om strategi for verdiskapning i Kristiansandsregionen

Region Kristiansands seks kommuner vil løfte Sørlandet som landets ledende fornybarregion i utkast til ny verdiskapingsstrategi. Nå er strategien som gruppa har utarbeidet på høring.

Du kan si din mening innen fredag 24. mars

Etter initiativ fra Kristiansand kommune sommeren 2022 ble de fem øvrige kommunene i Region Kristiansand invitert til å delta i rullering av strategisk næringsplan fra 2014.

I arbeidet har strategien fått nytt navn; Fornybarregionen Sørlandet - strategi for verdiskaping i Kristiansandsregionen.

Geir og Susanne 2.JPG

Fra venstre: Næringssjef i Kristiansand kommune Geir A. Haugum og Næringsrådgiver Susanne Lende fra Business Region i Kristiansand kommune (Foto: Kristiansand kommune)

– Skal vi greie dette løftet om å ta posisjon som landets ledende fornybarregion må vi stå sammen og ta i et tak alle sammen, og det vet jeg at det er stor vilje til på tvers av kommunegrensene, sier Geir A. Haugum, næringssjef i Kristiansand kommune.

Medlem i prosjektgruppen og saksbehandler for Kristiansand kommune Susanne Lende legger til at fornybarnæringen på Sørlandet står i en svært spennende fase, hvor teknologisk utvikling og muligheter bidrar til økt grad av investeringsvilje.

– Vi ser et enormt driv i prosjekter innen havvind, hydrogen, solenergi som er i ferd med å sette Sørlandet på verdenskartet, sier hun.

Prosjektgruppen foreslår at kommunene i Region Kristiansand inviterer til bredt samarbeid om å løfte Sørlandet som fornybarregionen.

næringsnettverket.jpg

Prosjektgruppen samlet ved en tidligere anledning: Fra venstre ser vi Geir A. Haugum, næringssjef, Kristiansand kommune, Kjell Rune Olsen, næringssjef Lindesnes kommune, Egil Mølland, næringssjef, Iveland kommune, Merete Holtan, enhetsleder for næring- og byutvikling, Lillesand kommune, Torgeir Haugaa, næringssjef, Vennesla kommune. Foran: Tone Marie Nybø Solheim, daglig leder i Region Kristiansand (Arkivfoto fra Region Kristiansand)

Si din mening innen fredag 24. mars

Her finner du mer informasjon og lenke til høringsutkastet.

Kontaktpersoner for media:

Næringssjef Geir A. Haugum: 97 17 18 85