Rådhuset i oransje lysdrakt

Fra 25. november til 10. desember skal rådhuset i Kristiansand lyses opp av oransje lys for å markere FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner.

Ordfører Mathias Bernander

Ordfører Mathias Bernander. Foto: Kristiansand kommune

– Vi politikere råder over et bredt spekter av virkemidler, lovverk og tiltak, men vi kan ikke vedta at folk skal bry seg. Den endringen må komme innenfra, hos hver enkelt av oss. Vi kan bare bekjempe volden som finner sted bak lukkede dører, ved å bry oss om våre medmennesker. Derfor støtter Kristiansand kommune markeringen av «Orange Day», sier ordfører Mathias Bernander.

Ifølge FN har mer enn én av tre kvinner i verden opplevd fysisk eller psykisk vold i løpet av livet.
Den 25. november er FNs internasjonale dag for avskaffelse av vold mot kvinner, og på den dagen starter den årlige 16-dagerskampanjen. FOKUS markerer kampanjen i Norge sammen med sine medlemsorganisasjoner.

Rådhuset i oransje lys

Slik vil rådhuset ta seg ut på kveldstid fram til 10. desember. Foto: Kristiansand kommune

Siden 2012

I 2012 erklærte FN 25. november som en årlig «Orange Day», der fargen oransje skal symbolisere en lys fremtid fri fra vold mot kvinner og jenter. I den forbindelse har FN oppfordret til lyssetting av kjente bygninger over hele verden for å «Orange the World», som kick-off for 16-dagerskampanjen.

Tidligere år har ikoniske bygninger rundt om i verden vært lyssatt, blant annet Kristusstatuen i Rio, Niagarafallene, Europaparlamentet i Brussel, de gamle byggene i Petra, FN-bygget og Empire State Building i New York.

Du kan se noen berømte eksempler her

Vil sette Norge på kartet

I år ønsker FOKUS å sette Norge på kartet, og inviterer ansatte ved norske utenriksstasjoner og andre sentrale bygninger til å belyse og bekjempe særlig digital vold mot kvinner. De oppfordrer også kommunene landet rundt til å lyssette rådhusene sine i oransje 25. november, og gjerne helt frem til 10. desember, når kampanjen avsluttes.

«La oss sammen markere 25. november og synliggjøre et verdensproblem av dimensjoner. «Orange Day» er en gylden anledning til å sette søkelys på og samle politisk vilje til å bekjempe vold mot kvinner. Med støtte fra dere kan kampanjen få stor slagkraft», skriver FOKUS i sin oppfordring til kommunene.

Les mer om markeringen her