Peisestuen er Norges beste uterom

Det kombinerte park- og lekeområdet på Odderøya ble åpnet i oktober 2021. Nå er det kåret til Norges beste uterom.

Lekeområde i Peisestuen park

Peisestuen er en del av Kanalbyen. I tillegg til tiltakene som er ferdigstilt, skal det bygges trapp/rampe ned til boligområdet og et badeanlegg ved sjøen. Alle fotos fra Peisestuen: Kjell Inge Søreide

– Det var fantastisk! Helt fantastisk!
Parksjef Aase Hørsdal sparer ikke på konfekten når hun blir bedt om å beskrive hvordan det var å få beskjeden om at Kristiansand kommune har gått helt til topps i konkurransen om Norges beste uterom 2023. Hun legger ikke skjul på at det kom et aldri så lite gledeshyl da beskjeden tikket inn på mobilen.
– Alle slike gode beskjeder må en bare ta til seg for alt det er verdt. Og så må en feire. Med kake, smiler parksjefen.

Kurt Tange Jensen med diplom og blomster

Virksomhetsleder Kurt Tange Jensen (t.v.) i Parkvesenet i Kristiansand kommune med diplomet som viser at Peisestuen er kåret til Norges beste uterom 2023. Foto: Kjell Jacobsen

En anerkjennelse

Det er Norges kommunaltekniske forening (NKF) og Norske anleggsgartnere, miljø- og landskapsentreprenører (NAML) som står for kåringen av Norges beste uterom. Prisutdelingen fant sted under den årlige Park- og anleggmessen i Lillestrøm. Juryen hadde mer enn 140 prosjekter til vurdering i ulike kategorier, og Peisestuen vant i klassen for friområder.
– Det betyr masse. Å få anerkjennelse for at man bygger gode uteområder som alle har lyst til å være i, og ha en god utbygger som er med på planene og legger et godt grunnlag allerede i planleggings- og anleggsfasen, er veldig bra. Det har vi flere gode eksempler på i Kristiansand, påpeker Aase Hørsdal.

Fra dans til friluftsliv

Peisestua var opprinnelig et forlystelsessted og rekreasjonsområde, hvor kristiansandsborgerne i mellomkrigsårene kunne gå på restaurant, spise, danse og oppleve konserter. I forkant av andre verdenskrig overtok forsvaret området. Selve Peisestua ble revet på begynnelsen av 1970-tallet, og området gikk litt i glemmeboka. Helt til reguleringsplanen for det nye boligområdet Kanalbyen skulle legges for noen år siden. Da kom ideen om å innlemme Peisestua-området i reguleringsplanen for Kanalbyen og lokalisere lovpålagte arealer til lek og rekreasjon – i første rekke kvartalsleketilbudet – til det flotte friluftsområdet i stedet for nede i Kanalbyen.

Engasjert utbygger

Utbyggeren, Kanalbyen AS, tente på ideen og bestemte seg for å bruke betydelige ressurser på å opparbeide området. De knyttet til seg landskapsarkitekt Gøril Mortensen hos Henning Larsen, som sammen med utbyggeren og kommunen har stått for detaljplanleggingen av Peisestuen.
– Ambisjonen var å innlemme lek i et parkaktig friluftsanlegg, ikke typisk park eller lekeområde, men et flerbruksanlegg, et anlegg for alle, forteller rådgiver Helmer Espeland i Parkvesenet i Kristiansand kommune.

Område i Peisestuen park

Helheten

Oveland Utemiljø har restaurert gamle sitteplasser og fått de gamle bygningsmurene fram i dagen. Videre er det etablert gangstier, sittegrupper, lekeapparater og balløkke, for å nevne noe.
– Det er blitt et fantastisk område som blir brukt av veldig mange. Det er et veldig fint uterom som ligger fint til, vestvendt med kveldssol og med åpning ut mot landskapet og sjøen, sier Helmer Espeland. Han tror det var helheten i området som ble utslagsgivende for Norges beste uterom-juryen.
– Det er en anerkjennelse av det gode samarbeidet vi har hatt med utbygger, og at vi har fått fram en ny tenkning rundt dette med lekeplass og rekreasjon. Vi har gått fra å tenke lekeplass til helhet, et sted for alle, hvor flere funksjoner er integrert. Dette er et anlegg som understreker den ambisjonen.

Juryens begrunnelse

I juryeringen heter det at parken er flott integrert i naturen. I parken finner man unike lekeapparater tilpasset lek for både små barn og ungdom, samt rekreasjonsmuligheter for alle aldre med grillplasser, utsiktpunkt og gapahuker. Det er tilstrebet mest mulig bruk av bærekraftig fallunderlag. Utførelsen skal være av gjennomgående god kvalitet. Parken er et flott møtested for flere generasjoner, og er rikelig møblert med bord, benker, griller, gapahuk og solstoler på utsiktsplassene, noe som gjør Peisestuen park til en destinasjon for alle. (Kilde: utemiljø24.no)

Flere bilder av Peisestuen park- og lekeområde

Bilde fra Peisestuen parkBilde fra Peisestuen parkBilde fra Peisestuen parkBilde fra Peisestuen parkBilde fra Peisestuen parkBilde fra Peisestuen parkBilde fra Peisestuen park