Bli med på Miljøuka

Mandag 5. juni starter årets miljøuke. Temaet er "biologisk mangfold", og det er masse spennende som skjer 5.–11. juni i byen vår.

Vi starter med å markere verdens miljødag 5.  juni gjennom en stor åpningsfest i Kilden. Det blir utdeling av årets miljøpris, konsert med Marte Wulff, og foredrag med suksessforfatter Maja Lunde. Utover uka blir det mange spennende arrangementer, både praktiske aktiviteter og interessante foredrag.

Årets tema: biologisk mangfold

Miljøuka har også jubileum, for den blir nå arrangert for femte gang av Kristiansand kommune. I år er det klimarådgiver Lars Verket som har fått jobben med å koordinere alle aktivitetene som skal skje rundt om i Kristiansand kommune.

─   Årets tema, «Biologisk mangfold» setter fokus på alt liv i naturen - både dyr og planter. Et stort mangfold av arter, gir naturen større livsstyrke. Det biologiske mangfoldet er spesielt utsatt for arealtap og endring. Derfor må vi ta særlig vare på naturområdene vi har i dag, forteller Verket.

portrett Lars Verket

Klimarådgiver Lars Verket

Stor variasjon i arrangementer

Gjennom arrangementer i Miljøuka vil biologisk mangfold bli belyst gjennom mange forskjellige arrangementer og aktiviteter.

─ I år har vi program som spenner fra ulike kurs og workshopper der du kan lære å dyrke i hagen, lære å sy eller lære å lage god og plantebasert mat, til faglige seminarer og konferanser. Det blir også opplegg for barneskoler og ungdomsskoler i løpet av uka. Her blir det altså noe for enhver!

Allerede lørdag 3. juni tjuvstarter vi miljøuka med Noe for deg marked. Det blir også flere anledninger til å sikre seg gode bruktkupp, blant annet kan du kjøpe bruktbøker på bibliotekene hele uka, gå på gjenbruksmarked på Krossen skole, klesbyttemarked eller gatemarked på Torvet.

Finner du et klesplagg som skulle hatt en liten reparasjon får du også mulighet til å lære deg å sy på sykurs, redesignkurs eller du kan sy servietter til Ravnedalen Live mot festivalpass.

Vil du ha faglig påfyll kan du stikke innom et av de mange seminarene. Blant annet kan du lære om livet i havet på arrangementet Blå skog, lære om biologisk mangfold i Botanisk hage, næringsutvikling og grønt skifte,  eller om bærekraftige nabolag i Søm kirke. Ellers er det faglunsjer nesten hver dag i Rådhuskvartalet.

Er du mer interessert i hage og dyrking må du få med deg stikling og plantebytte på biblioteket, kveldsåpent gartneri på Lund, tomatworkshop på Kristiansand andelslandbruk, omvisning i botanisk hage og kurs om urban dyrking.

Temaet er spesielt knyttet til bærekraftsmålene 12-15 som kalles Miljømålene:

12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Forbruk og produksjon legger beslag på arealer og fører i mer eller mindre grad til klimagassutslipp og annen forurensning. Dette påvirker det biologiske mangfoldet.

13: Stoppe klimaendringen
Endringer i klimaet endrer også livsforholdene til alt annet som lever. Enten det er mennesker, dyr og planter. Derfor er det viktig for det biologiske mangfoldet og stoppe klimaendringen.

14: Liv under vann
Å ta vare på økosystemene under vann er en viktig forutsetning for biologisk mangfold.

15: Liv på land
Det samme gjelder selvsagt på land. En viktig forutsetning for sunne økosystemer både til lands og under vann er arealer. I desember vedtak FNs naturpanel at en går inn for vern av 30% av arealet både til lands og til havs innen 2030.