Mat i sentrum på Torvet 2. september

Lørdag 2. september klokken 10.00-15.00 feirer vi det lokale landbruket, og inviterer til en dag med moro og læring for store og små!

Bilde fra fjorårets arrangement. Foto: Kjell Inge Søreide

Bilde tatt fra Mat i sentrum på Torvet i 2022. Foto: Kjell Inge Søreide

Mat i sentrum arrangeres for femte år på rad

Ta med familie, venner og bekjente til Torvet i Kristiansand lørdag 2. september mellom klokken 10.00 og 15.00. Da arrangeres Mat i sentrum for femte år på rad! Her kan du handle direkte fra lokale matprodusenter, som stiller opp med sine nyhøstede varer. Bondens marked er også til stede.

Bilde fra fjorårets Mat i sentrum. Foto: Kjell Inge Søreide

Det er alltid interessant å se på hva som har blitt dyrket i pallekarmer! Har du lyst til å prøve å dyrke noe selv? Kom og slå av en prat med oss så får du både grunnleggende kunnskap, tips og spennende tanker. Foto: Kjell Inge Søreide

Formålet med Mat i sentrum er å formidle kunnskap og kompetanse om produksjon av mat og urbant landbruk, og matfestivalen byr på mange spennende aktiviteter. Barna kan blant annet få lage sin egen hjemmelaget smoothie på en sykkel, snekre fuglekasse, hilse på alpakkaer fra Jegersberg gård og mye mer!

Benytt også anledningen til å bli bedre kjent med Kristiansand andelslandbruk, hagelaget i sentrum, Økologisk Agder, 4H og Søgne videregående skole, som alle stiller med stand.

Bilde tatt fra fjorårets Mat i sentrum. Foto: Kjell Inge Søreide

Alltid stats med den store, grønne traktoren! Bilde er tatt fra fjorårets Mat i sentrum. Foto: Kjell Inge Søreide

— Vi gjentar suksessen!

Geitmyra matkultursenter gleder seg til å arrangere pizzafestival, og vise barna hvordan en pizza blir til.

— Pizza er en del av vår matkultur, og det selges enorme mengder frossenpizzaer i året. Det er viktig å lære barna at pizzaen ikke kommer fra pappboksen i frysedisken, men den kommer fra jorda og dyrene, sier Helene Isaksen, som er avdelingsleder for Geitmyra.

Videre forteller hun at målet med pizzafestivalen er å lære barna hvor pizzabunnen, pizzasausen og osten kommer fra.

— De skal få male korn til mel, dyrke sin egen tomatplante og lære om den kule prosessen fra ku til melk, til ost. Selvsagt skal de også få smake på deilig pizza fra vedfyrt bakerovn. Vi gleder oss til å se alle pizzaglade barn på Torvet, avslutter hun.

Bilde tatt fra Mat i sentrum 2022. Slik som i fjor er den glade gjengen fra Geitmyra matkultursenter igjen klar til å vise barna hvordan en pizza blir til. Foto: Kjell Inge Søreide

Se også Facebookarrangementet vårt og meld din interesse slik at du får en påminnelse.

Plakat for Mat i sentrum.

Om Mat i sentrum

• Mat i sentrum er et samarbeidsprosjekt mellom Kristiansand kommune, Statsforvalteren i Agder, Agder fylkeskommune og Geitmyra Matkultursenter for barn, med støtte fra Innovasjon Norge.
  • Formålet med matfestivalen er å formidle kunnskap og kompetanse om produksjon av mat og urbant landbruk.
  • I år et det femte gang matfestivalen arrangeres. Den har tidligere blitt gjennomført i 2018, 2019, 2021 og 2022. I 2020 ble den avlyst grunnet pandemien.
  • Har du spørsmål om arrangementet kan du sende e-post til: ann.elin.teksdal@kristiansand.kommune.no