Kom og se utstillingen Beyond the Closet i Galleriet på Samsen kulturhus

I forbindelse med Demokratiuka inviteres alle til en interaktiv kunstutstilling om seksuell legning på Samsen kulturhus. Utstillingen vil være åpen fra 2. til 8. mai fra klokken 16—18.

Fremmer forståelse og aksept for mennesker med forskjellig seksualitet og legning

Bli med inn i verden til Matilde Azevedo, Yelva Myrhe og Maja Charlotte Fleck-Baustian: "Beyond the Closet". Målet med prosjektet er å spre bevissthet om noen mindre kjente aspekter ved skeiv kultur for å oppmuntre til forståelse og aksept for mennesker med forskjellig seksualitet og legning.

Yelva Myrhe, Maja Charlotte Fleck-Baustian og Matilde Azevedo var fornøyde med åpningsdagen av utstillingen. Foto: Maja Charlotte Fleck-Baustian/Sara Fri/Anastasija Zivkovic

— Demokrati handler om å høre stemmene til forskjellige folk, ytringsfrihet er kjempeviktig. Å høre skeives perspektiver er derfor veldig passende for demokratiuka, sier Yelva.

De unge kunstnerne Yelva og Matilde ble inspirert til å holde utstillingen gjennom møter med Youth for Diversity Agder (YDA). YDA er en veldedig organisasjon med mål om å bryte ned misforståelser og stereotypier, samt jobbe for en bærekraftig og miljøvennlig fremtid gjennom lokalt og internasjonalt samfunnsarbeid. Organisasjonen ble startet av nettopp Maja Charlotte Fleck-Baustian i 2017.

— Vi hadde en gruppeoppgave der vi trakk temaene seksualitet og feilinformasjon. Det inspirerte oss til å begynne dette kunstprosjektet, med en liten dytt fra Maja, sier Yelva.

— Vi fant ut at vi ville gjøre et helt prosjekt og en utstilling. Kunsten er laget på fritiden utenom møtene med YDA. Alt er faktisk laget i låven til Yelva, tilføyer Matilde.

Skeiv kultur står i fokus i kunsten til Yelva Myhre. Foto: Maja Charlotte Fleck-Baustian/Sara Fri/Anastasija Zivkovic

Kulturelt samlingspunkt for unge i Kristiansand

Galleriet på Samsen kulturhus er gratis å bruke for alle mellom 15—25 år. Her kan du få hjelp til både innramming og gjennomføring av utstillinger av profesjonelle fagpersoner. En av disse er Tor Helge Svendsen som driver fotostudioet, rammeverkstedet og galleriet.

— Det unike med Galleriet på Samsen er at det er et sted hvor unge kan stille ut uavhengig av erfaring, sier han.

— Å holde utstillingen på Samsen var et bevisst valg. Vi ville holde den der både fordi vi har holdt utstilling der tidligere, men også fordi det er et kulturelt samlingspunkt for unge i Kristiansand, og det er et stort skeivt miljø der, sier Matilde. Vi har også vært på flere dragshow på Samsen, og Skeiv ungdom holder til der, så vi syntes det var et passende sted.

Utstillingen er interaktiv med flere aktiviteter man selv kan gjøre underveis. Foto: Vilde Hagen Svanberg

Utstillingen er interaktiv med flere aktiviteter man selv kan gjøre underveis.
Foto: Vilde Hagen Svanberg

— Det er flott at de velger å holde utstillingen sin her. Det er nettopp dette som er formålet med Galleriet på Samsen, å få frem ulike unge uttrykk og å bidra til et mer åpent og levende ungt miljø for kunst i Kristiansand, avslutter Svendsen.

Utstillingen vil være åpen fra 2. til 8. mai fra klokken 16.00—18.00.

Skeiv kultur står i fokus i kunsten til Yelva Myhre. Foto: Vilde Hagen Svanberg

Målet med Beyond the Closet er å spre bevissthet om noen mindre kjente aspekter ved skeiv kultur for å oppmuntre til forståelse og aksept for mennesker med forskjellig seksualitet og legning. Foto: Vilde Hagen Svanberg