Velkomstsamling for kommunens nye innbyggere

2500 nye innbyggere i Kristiansand er invitert til velkomstsamling med varaordfører Erik Rostoft i Rådhuskvartalet tirsdag 21. mars.

1500 st12102020 2.jpg

Varaordfører Erik Rostoft setter pris på alle som velger å flytte til Kristiansand. Tirsdag 21. mars åpner han dørene til Rådhuskvartalet for alle nye innbyggere som har lyst til å bli litt bedre kjent med byen og kommunen. Foto: Svein Tybakken

Attraktiv kommune

– Kristiansand er en attraktiv kommune å leve, jobbe og studere i. Derfor er vi også blant de kommunene i Norge som vokser mest – det vil si for vår del med ca 1000 nye innbyggere årlig. Vi har hatt denne typen informasjonsmøter for tilflyttere i mange år. På grunn av koronapandemien og smittevern-restriksjonene, har vi dessverre ikke hatt velkomstsamlinger på et par år. Derfor er invitasjon gått ut til nesten 2500 nye innbyggere i år, sier en smilende varaordfører Erik Rostoft.

– Vi er alltid spente på hvor mange som kommer. Erfaringen er at det kommer mellom 100 og 200 av opptil et par tusen inviterte. Kommer det flere, skal vi nok få plass til alle. Det er bare for den enkelte å melde seg på, sier Rostoft.

Varaordføreren gleder seg til å presentere byen og kommunen for sine nye medborgere, og forteller at kommunen benytter folkeregisterets liste over tilflyttede til Kristiansand siste året for å få oversikt.

21. mars kl. 18.00

– Velkomstsamlingen 21. mars er kl. 18.00-19.30. Det er viktig at de som har mottatt invitasjonen bekrefter om de kommer eller ikke, slik at vi får en viss oversikt over antallet. Vi håper at mange vil benytte denne anledningen til å bli bedre kjent med sin nye kommune, få nyttig informasjon om byen og dens ulike tilbud, sier Rostoft.

– Vi får med oss representanter for næringsliv og frivillige organisasjoner som leverer tjenester eller produkter som er med på å gi byens innbyggere gode opplevelser. Det kan være alt fra Idrettsrådet, Røde Kors og Frelsesarmeen til Dyreparken og Hennig-Olsen Is eller Agder Kollektivtrafikk og Color Line. Disse aktører har vært representert på velkomstsamlingene tidligere. Sammen gir vi nye innbyggere en varm velkomst og viser bredde i byens tilbud.

Mye å være stolt av

– Jeg regner med at de nye innbyggerne våre, har valgt å flytte hit fordi Kristiansand er en flott kommune med mye godt å tilby av tjenester, boligområder, fritids- og friluftsmuligheter og et rikt kulturliv. De som kommer får i alle fall nyttig informasjon om hva som rører seg i Kristiansand og hvordan de skal gå frem for å holde seg orientert som innbyggere. Vi har mye å være stolt av og jeg bruker de anledningene jeg har til å skryte av byen og kommunen vår, sier varaordfører Erik Rostoft.

Meld deg på arrangementet via denne lenken