Gleder seg til bassengåpning

Tirsdag morgen åpner Aquarama sitt flunkende nye utendørsbasseng. Daglig leder Vibeke Holm Ruud kan knapt vente.

Vibeke Hom Ruud foran det nye utebassenget.

– Vi er utrolig stolte av hvor fint det er blitt, smiler Vibeke Holm Ruud, daglig leder i Aquarama badedrift, med det nye utendørsbassenget i bakgrunnen.

– Vi gleder oss utrolig mye, forsikrer Holm Ruud. Og det hun gleder seg aller mest til, er å vise fram det nye utebassenget til de faste badegjestene. Derfor er åpningen lagt til det som for noen kan oppleves som et litt «kjelkete» tidspunkt, tirsdag morgen klokka syv.
– På det tidspunktet har vi veldig mange av medlemmene våre her, og vi ønsker at de skal få teste det nye bassenget først, forklarer den daglige lederen. Selve åpningsfesten blir av det uformelle slaget, men snorklipping og kake hører med, og de som måtte ha lyst til å teste nyvinningen åpningsdagen, kan nyte godt av halv billettpris. En liten kuriositet: Vannkvalitet, temperatur og alt er kontrollert og i orden, men ingen har ennå vært uti nybassenget, så her er en gyllen mulighet til å bli førstemann!

Det nye utendørsbassenget

Aquarama håper mange vil la seg friste til å ta en utendørs svømmetur i behagelig temperert vann, både sommers- og vinterstid. Foto: Aquarama

Helårsanlegg

Det nye utendørsanlegget, med et hovedbasseng på 10 x 25 meter og en varmekulp på nærmere 12 kvadratmeter, skal være åpent hele året. På hverdagene vil vanntemperaturen i hovedbassenget holde behagelige 28 grader, men i helger, ferier og ved arrangementer kan temperaturen enkelt skrus opp til familievennlige 34 grader. Synes du dét er for kaldt, kan du ta deg en tur i varmekulpen hvor vannet holder 38 grader.
Bassengbunnen på hovedbassenget kan heves og senkes horisontalt, men også skråstilles.
– Det gir oss mulighet til å tilpasse bassenget til veldig mye ulik aktivitet, i tillegg til at du får litt strandfølelse, forklarer Vibeke Holm Ruud. Bunnen kan også kjøres helt opp til bassengkanten, slik at den fungerer som tak om natta. Slik blir det både et energisparetiltak og et sikkerhetstiltak. Med flyttbare startpaller vil bassenget også kunne benyttes til utendørs svømmestevner.

Den nye varmekulpen

Fra varmekulpen med 38 graders vann har du panoramautsikt over Byfjorden. Foto: Aquarama

Kommunen er anleggseier

Svømme- og badeanlegget eies av Kristiansand kommune, som leier det ut til Aquarama badedrift.
Som anleggseier har kommunen hatt prosjekteringsansvaret for det nye uteanlegget, mens det er driftsselskapet som betaler for nyvinningen.
– Det øker attraktiviteten til svømme- og badeanlegget og til Kristiansand som destinasjon. Det er med på å gi et tilbud til både turister og fastboende som er kjempepositivt, og så vil det selvfølgelig være med på å gi et tilskudd til driften av Aquarama, et nytt tilbud som er interessant, sier Hans Christian Gram, eiendomssjef i Kristiansand kommune.
Parallelt med byggingen av det nye utendørs bade- og svømmeanlegget har parkområdet mellom Aquarama og Bystranda fått en ansiktsløftning. Platåene er endret, sandvolleyballbanene er oppgradert med gummidekkede kantområder, og det er anlagt et nytt vanningsanlegg som skal sørge for at det populære parkområdet tåler slitasjen bedre. Nå gjenstår nytt bed rundt hovedinngangen, litt planering og tilsåing/legging av ferdigplen til våren.

Håper på økt besøk

I fjor satte Aquarama ny besøksrekord med 346.000 besøkende og 75 millioner i omsetning. Besøkstallene i år ser ut til å havne på samme nivå som i fjor. Det nye utendørsanlegget vil ikke gi plass til flere besøkende enn de 1200 det er tillatt å slippe inn av gange, men de som er der vil få bedre plass. Dessuten er håpet at utendørsanlegget vil bidra til jevnt høyere besøkstall gjennom vår- og sommerhalvåret.
– Vi er veldig sårbare for værsvingninger vår og sommer. Dette (utendørsanlegget) skal utjevne den variasjonen, og gjøre at flere kan ta turen hit på varme dager, noe som kan bidra til å opprettholde besøkstallet, bekrefter daglig leder Vibeke Holm Ruud, før hun avslutter med en aldri så liten gladmelding til faste og nye gjester:
– Vi øker ikke prisene på grunn av dette. Målet er å hente inn kostnadene i form av økt besøk.