Fritidsklubbene er ungdommens møteplass

— Her kan alle komme uten å tenke på at det koster noe. Det er også befriende med en plass å henge sammen med venner uten at man må prestere noe. På klubben er alle like, sier 15 år gamle Sander Tånvik Andersen.

Liv Andrea Aunevik er leder på både juniorklubben og ungdomsklubben på Justvik og har god kontroll på kjøkkenet. Foto: Kari Byklum

Her møtes ungdom uten krav til prestasjon

— Det er kjempeviktig at politikerne bevilger nok penger, slik at vi kan fortsette med gratis mat, sier 15 år gamle Sander Tånvik Andersen.

Det er onsdag kveld og yrende liv på Justvik Bydelshus. Noen lager taco og baker pepperkaker, andre spiller biljard, gamer eller fikser gel-negler.

— Jeg liker meg best på kjøkkenet. Det er hyggelig å lage mat, og matserveringen er en viktig grunn til at mange kommer hit, fortsetter Sander mens han kjevler og trykker ut pepperkakefigurer.

3.jpg

Fritidsklubben er veldig viktige for oss unge fordi vi møter vennene her. Det er også viktig at det serveres gratis mat, mener 15 år gamle Sander Tånvik Andersen. Foto: Kari Byklum

Det betyr mye at både klubben og maten er gratis, mener han.

— Her kan alle komme uten å tenke på at det koster noe. Det er også befriende med en plass å henge sammen med venner uten at man må prestere noe. På klubben er alle like, avslutter han.

Bredt tilbud

Det finnes 28 fritidsklubber i regi av Fritidsenheten i Kristiansand kommune. 13 av dem er for ungdom fra 13 til 18 år, slik som den vi besøker i dag. Det er også 14 juniorklubber for dem mellom 10 og 13 år, samt en miniklubb for barn fra 7 - 10 år.

På Justvik holder klubben til i et eget bydelshus. Andre steder kan det være i et grendehus eller på skolen med tilgang til gymsal.

— Tilbudene er litt ulike avhengig av fasiliteter, men formålet er det samme; en gratis, trygg, rusfri og sosial møteplass for ungdommen i deres eget nærmiljø, sier Siri Hennig-Olsen, leder av fritidsenheten i kommunen.

7.jpg

Siri Hennig-Olsen (t.v.), leder av fritidsenheten i kommunen, og Marie Andås, fritidsleder i bydelene Lund og Justvik, mener det er svært viktig at ungdommen har trygge og inkluderende fritidsklubber i sine nærmiljø. Foto: Kari Byklum

Hun har ansvar for samtlige fritidsklubber i kommunen og sier at tiltaket er populært.

— I løpet av de 33 driftsukene i 2022 hadde vi 56 000 besøk av barn og unge i fritidsklubber i kommunen.

Trygt og sosialt

Marie Andås er fritidsleder i bydelene Lund og Justvik og har ansvaret for klubben på Justvik. Hun forteller at alle fritidsklubbene har åpnet minst én kveld i uka og også annenhver eller hver fredag. Noen ganger er det flere arrangementer i helgene, og det er også tilbud og turer i feriene.

— Her på Justvik har ungdomsklubben og juniorklubben tilsammen åpent to-tre ganger i uka, og mange av de unge sier at de skulle ønske vi hadde åpent hver dag.

I tillegg til å drifte fritidsklubbene på Justvik og Lund, er Andås mye ute på skolene for å informere om tilbudene og jobbe med medvirkning og relasjonsbygging. Hennes opplevelse er at mange unge har andre fritidsaktiviteter, men at en del ikke har faste ting etter skoletid.

Biljard og bordtennis er noen av de populære aktivitetene ungdommen holder på med på onsdagskveldene. Foto: Kari Byklum

— Idretten står veldig sterkt i Kristiansand, og det er mye bra med det, men vi må huske på at ikke alle føler seg hjemme i organisert idrett, eller i speideren eller korpset for den saks skyld.

For dem kan fritidsklubben bety ekstra mye, mener hun.

— Det som skiller fritidsklubben fra andre aktiviteter er at det er et sosialt møtested for alle, og at man kan komme og gå som man vil.

Tett samspill

Andås er opptatt av at det skal være trygt å sende barna på fritidsklubben. Hun forteller om et godt samarbeid med foreldre og sier at det alltid er flere voksne ledere til stede, men at ungdommen er delaktig i driften.

— Vi har anledning til å søke om ekstra midler fra ulike tilskuddsordninger og stiftelser til aktiviteter, eller for eksempel til et nytt biljardbord. Ungdommen er selv med på å søke, og det er også de som bestemmer menyen på klubbkveldene ut fra et definert budsjett.

Biljard og bordtennis er noen av de populære aktivitetene ungdommen holder på med på onsdagskveldene. Foto: Kristiansand kommune

Sander er en av dem som tar kjøkkentjenesten på alvor.

— Jeg skal ikke bli kokk, altså, men jeg er med på å sjekke med de andre hva de har lyst på, og så legger vi ut menyen på Snap i forkant. Det er litt variert, men det blir mye taco og pizza og sånt.

— Det er terapi

Rundt et bord utenfor kjøkkenet sitter det en gjeng med jenter og forteller at de gleder seg til maten, men at det er neglene som har størst fokus akkurat nå.

— Det er skikkelig gøy å fikse negler. Jeg gjør det på meg selv, men også på noen av de andre innimellom. Det er terapi å holde på med og så blir det så fint, sier Mayar Shabaan (15).

Mayar Shabaan syntes det er gøy å fikse neglene. Foto: Kristiansand kommune

Mayar Shabaan som fikser neglene. Foto: Kari Byklum

Hun mener at klubben er svært viktig for ungdommen i bydelen.

— Det er bra å ha noe å glede seg til etter skolen. Før drev jeg med turn. Nå trener jeg på treningsstudio, men det er jo på klubben jeg kan henge med vennene. Det hadde vært kjedelige å bo her om ikke det hadde vært for klubben.

Mayar Shabaan bruker gjerne tiden på klubben til å fikse negler. – Det er terapi å holde på med, sier 15-åringen.

Mayar Shabaan bruker gjerne tiden på klubben til å fikse negler. —Det er terapi å holde på med, sier 15-åringen. Foto: Kari Byklum