Ett år siden Russland invaderte Ukraina

Det ukrainske flagget er heist på rådhusets flaggstang. Kilden arrangerer også en solidaritetsmarkering søndag 26. februar klokken 18.00.

— I dag er det ett år siden Russland invaderte Ukraina. Angrepet på Ukraina har forandret Europa, og forandret vår hverdag. Det har vært et skjebneår med krig og krigsforbrytelser, ødeleggelser og drap i et omfang vi ikke har sett på vårt kontinent siden andre verdenskrig. Slik som i fjor heiser vi det ukrainske flagget på rådhuset for å vise at vi er opprørt over invasjonen, og bryr oss om alle de som rammes så brutalt og meningsløst av krigen, sier ordfører Jan Oddvar Skisland.

Det ukrainske flagget er heist på rådhusets flaggstang. Foto: Kristiansand kommune

— Kristiansand kommune har siden krigen gjennomført ulike aktiviteter for å yte vår innsats i en ekstrem situasjon, som Europa ikke har opplevd siden andre verdenskrig. Formannskapet vedtok i 2022 å ta imot 500 ukrainske flyktninger, og har på nytt vedtatt å ta imot og bosette ytterligere 530 flyktninger i 2023, sier Skisland.

Kommunen har opprettet barnehage og skoletilbud en rekke steder i Kristiansand kommune sammen med tilbud om norskopplæring, helsestasjon og et introduksjonsprogram for voksne.

— I samarbeid med NAV har kommunen opprettet egne klasser for ukrainere der målet er å komme ut i jobb etter seks måneder. Gjennom kommunenes interesseorganisasjon KS har kommunen også blitt invitert til å etablere samarbeid med en ukrainsk by med muligheter for vennskapsbysamarbeid på litt lengre sikt, sier Skisland.

—Krigen er en ufattelig tragedie. Vi håper den snart tar slutt og at det blir fred i Ukraina, men freden må skje på Ukrainas egne betingelser, avslutter han.

Fredag 24. februar heiste vi opp det ukrainske flagget på rådhusets flaggstang. Foto: Kristiansand kommune

Markering og belysning i Kilden

Kilden teater og konserthus inviterer til en åpen solidaritetsmarkering for Ukraina søndag 26. februar klokken 18.00. Den ukrainske fredsprisvinneren Oleksandra Romantsova deltar på arrangementet.

Markeringen arrangeres av Kilden teater og konserthus i samarbeid med ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter. Det blir musikalske innslag og appeller. I dag, og en uke fremover vil Kildens bølgevegg bli belyst med fargene i det ukrainske flagget.