eDialog- Send sikker digital post til kommunen

Bruk sikker digital kanal om du skal sende post som inneholder personsensitiv informasjon.

Kristiansand kommune bruker tjenesten eDialog. Det er en sikker kanal for digital innsending av dokumenter, og er spesielt relevant når det gjelder dokument som inneholder helseopplysninger, sensitive personopplysninger og andre taushetspliktige opplysninger.

Personsensitiv informasjon kan blant annet være opplysninger knyttet til helse, seksuell legning, religion, etnisitet, religion og politiske oppfatninger.

Personsensitive opplysninger kan komme på avveie om dokumenter sendes med vanlig e-post til kommunen. Anbefalt bruk av e-post til kommunen er enkle spørsmål og henvendelser som ikke inneholder personsensitive opplysninger og som ikke skal journalføres i kommunens arkivsystem. Med eDialog blir forsendelsene krypterte og sendes direkte til kommunens sak- og arkivsystem.

Både privatpersoner og virksomheter kan sende dokumenter med eDialog.

eDialog

Hvordan bruke eDialog?

1. Klikk på knappen "eDialog" ovenfor.
  2. Logg inn ved hjelp av ID-porten.
  3. Fyll ut skjemaet og last opp ønskede dokumenter.

Velg om du er privatperson eller om du representerer en virksomhet. Obligatoriske felt er merket med  *.

Dersom innsendelsen din gjelder dokumenter i en pågående sak, er det fint om du oppgir kommunens saksnummer (referanse) i tittelfeltet i skjemaet. Gi en dekkende beskrivelse av innholdet i forsendelsen din.

Når du klikker på Send forsendelse, krypteres brev og eventuelle vedlegg og sendes direkte inn i sak- og arkivsystemet. Du får kvittering med referansenummer på e-post.