Delta på Verdensdagen for selvmordsforebygging

Alle er velkommen til å delta ved markeringen av Verdensdagen for selvmordsforebygging. Kom til rådhuset i Kristiansand, torsdag 7. september fra klokken 18.00 - 20.00.

Rådhuset.jpg

Her i rådhuset finner verdensdagen sted.

Verdensdagen for selvmordsforebygging er initiert av International Association for Suicide Prevention og arrangeres over hele verden. I Norge har LEVE – landsforeningen for etterlatte ved selvmord, hovedansvar for markeringene.

Arrangørene er Kristiansand kommune, LEVE, Kirkens SOS, RVTS Sør, Blå Kors Kristiansand, Sørlandet sykehus og Rom Agder.

Tema for årets markering i Norge er:

Å skape håp gjennom handling. Vis at du ser. Vis at du lytter. Vis at du bryr deg.

Program:

Innledning ved konferansierene Vanessa Poblete, LEVE-ambassadør og likepersonskoordinator ved ROM Agder, og Martin Rafoss fra Sørlandets sykehus.

• Appeller ved varaordfører i Kristiansand Erik Rostoft og Roy Tømte, Leder av ROM Agder og Lillesand ressurssenter, samt varastyremedlem i LEVE-Agder.
  • Kulturelt innslag: G. Thomas.
  • «Sofaprat» om å være etterlatt ved selvmord. Nina Tanggaard Lomeland og Svein Emil Olstad fra Livsmestring i Kristiansand kommune, i samtale med sorggruppedeltaker.
  • «Ingen å miste» – Folkeopplysningskampanjen for forebygging av selvmord ved Øyvind Dåsvatn, RVTS Sør.
  • Lystenning og minnemarkering.

Under arrangementet vil bålpannen være tent på utsiden. Her er det også mulig å møtes for å slå av en prat med boller og kaffe.

Det er åpent for alle, gratis og ingen påmelding.

Kontakt for media:

Nina Tanggaard Lomeland